Asociace pro elektronickou komerci (APEK) se rozhodla každý měsíc provádět výzkum zaměřený na vývoj české e-commerce a její aktuální stav. Co přinesla lednová data?
Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1078 respondentů. Vyplynulo z něj, že alespoň jednu objednávku zboží v lednu udělalo 83 % online nakupujících. Tedy těch, kteří v e-shopech objednají balíček alespoň jednou ročně. Nejvíce zákazníků nakupujících zboží bylo ve věku 35 až 44 let (nejméně jednou objednalo zboží 92 % spotřebitelů z této věkové kategorie). Služby na internetu pak v lednu objednalo 25 % respondentů, nejčastěji z kategorie od 25 do 34 let (33 %).
V lednu provedli v průměru čeští online zákazníci o něco více než tři nákupy. Průměrně nejvíce objednávek, a to téměř čtyři za měsíc, udělali nakupující ve věku 25 až 34 let. Průměrná hodnota za nákup dosáhla téměř 4000 Kč, ale většina nákupů byla v nižší hodnotě.
Co se týče plateb, nejvíce nakupujících využilo pro úhradu svých objednávek v e-shopech platební kartu předem a alespoň jednou s ní předem zaplatilo 58 % spotřebitelů. V různých variantách dobírky (hotově nebo kartou) zaplatilo 39 % zákazníků s tím, že i při platbě až v momentě převzetí balíčku také dominuje platební karta. Při dodání domů ji alespoň jednou použilo 16 % nakupujících, při osobním odběru na výdejně 15 %. Hotovost pro úhradu dobírky využilo jen 12 % online zákazníků.
Nejvíce spotřebitelů si zboží nechalo doručit domů, kdy kompletního doručení až na adresu jich využilo 53 %. Do výdejních boxů nejméně jednou nasměřovalo dodání objednávky 46 % lednových online zákazníků, do vlastní výdejny e-shopu 34 % a do externího výdejního místa 33 %.