Jak si obchodníci hrají na Black Friday s cenami a slevami?

16. 11. 2021

Sdílet

17.3.23 4krát/ žena, e-shop, počítač Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Black Friday letos připadá na 26. listopadu. Jedná se o den plný slev v e-shopech, ale nezřídka se zapojují také obchody kamenné. V českém podání Black Friday často trvá déle než jeden den, a v některých případech dokonce až měsíc. 

Kromě toho, že Black Friday trvá v Česku v řadě případů více než týden, některé avizované slevy nemusí být reálnými slevami a zboží se dá koupit v jiném obchodě za stejnou cenu (nebo levněji) i bez Black Friday. Zákazníci by proto měli před nákupem raději ověřit ceny na cenovém srovnávači.

Čarování se slevami na český způsob

Oblíbenou technikou e-shopů je nadsadit před slevovým obdobím ceny a z nadsazených pak počítat slevy. Z tohoto důvodu je důležité neřídit se podle procentuální výše slevy, ale podle konečné ceny za zboží a konkurenční nabídky navzájem porovnávat. Bohužel je nutné si hlídat také vypočtenou cenu po slevě, jelikož ne vždy výpočty obchodníkům sedí.

Především e-shopy navíc do slev umísťují jenom zlomek z celkově nabízeného zboží, takže zaklínadlo Black Friday má za úkol spotřebitele hlavně do obchodu přivést. Jakmile e-shop navštíví, pravděpodobnost provedeného nákupu logicky roste, upozorňuje spotřebitelský server dTest

Nabídka Black Friday edice

Další fintou, jak snížit náklady, aby bylo možné nabídnout zákazníkům slevy, je nabízení takzvaných Black Friday edicí. Zboží je inzerováno jako standardní, ale ve skutečnosti se jedná o balení, v němž chybí příslušenství, které je jinak s produktem dodáváno běžně. Mohou tak chybět propojovací kabely, sluchátka nebo baterie.

Jak upozorňuje dTest, zásadním problémem v tomto případě jsou nedostatečné popisky zboží a připojování fotek standardních balení. Spotřebitelé tak očekávají, že dostanou vše, co je na obrázku, ale při doručení a rozbalení zásilky je čeká zklamání. E-shopy se pak paradoxně mohou zkoušet odvolávat na neúplný popis zboží, v němž příslušenství nebylo uvedeno, i když na doprovodném obrázku bylo, upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

Kamenné obchody a Black Friday

V kamenných obchodech je nutná obezřetnost jako při všech slevových obdobích.
Pokud se jedná o vyšší slevu či na slevě spotřebitelům záleží, měli by si zapamatovat či poznačit cenu na regálu nebo věšáku a při markování hlídat cenu, která se objeví. Jestliže je vyšší než deklarovaná, je rozumné věc nekoupit, protože zpětné domáhání se vrácení rozdílu v ceně je podle zkušeností z naší poradenské praxe skoro vždy složité. Pokud prodávající nebude chtít zboží za cenu u něj uvedenou prodat, i přesto že je pro něj nabídka u vystaveného zboží závazná, vždy je možné koupi neuskutečnit a jít se poohlédnout do solidnějšího obchodu.

Autor aktuality

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).