Od pátku 1. července 2022 platí zákaz marketingové reklamy nebo jiných obdobných nabídek prostřednictvím sítí nebo služeb elektronických komunikací účastníkům z veřejných seznamů účastníků.
Vaše telefonní číslo bylo náhodně vygenerováno.
Taková odpověď na otázku, kde na vás vzal volající kontakt, už není možná. Nyní, na konci června 2022, totiž končí přechodné období, během kterého telemarketingové společnosti ještě mohly kontaktovat účastníky za účelem marketingu bez jejich předchozího souhlasu. Se začátkem července za takový telefonát bez souhlasu volajícího může být udělena pokuta ve výši až 50 milionů korun.
Jak upozorňuje spotřebitele server dTest, který se problematikou právě na podnět spotřebitelů zabývá, zákaz stanovený zákonem má jasné hranice a netýká se všech volání.
Zakázaná jsou volání:
- na čísla z veřejného seznamu, pokud daný účastník nedal předem souhlas s možností marketingových volání,
- na náhodně vygenerovaná čísla, protože zákon za vytvoření účastnického seznamu považuje i náhodné vygenerování telefonních čísel,
- na čísla ze seznamu telefonních čísel bez jiných identifikačních údajů nebo ze seznamu, ve kterém se uvádí telefonní čísla či osobní nebo identifikační údaje účastníků, kteří neuvedli, že si přejí být kontaktováni za účelem marketingu.
Také stávajícím zákazníkům, klientům, pacientům, kamarádům, známým apod., bude možné zavolat, pokud důvod takových volání bude jiný než marketingová nabídka účastníkovi z veřejného seznamu. Zakázáno však bude volání za účelem získání souhlasu s marketingovou reklamou. Na náhodně vygenerované číslo bude po 1. červenci 2022 moci ale volat například osoba provádějící výzkum veřejného mínění.
Pokud budou tzv. telešmejdi volat i po 1. červenci 2022 na čísla ze svých speciálních seznamů, budou povinni účastníkům sdělit informace o zpracování jejich osobních údajů, včetně rozsahu, doby a způsobu zpracování, účelu a právním důvodu tohoto zpracování. Pokud neposkytnou subjektu údajů tuto informaci ve zřetelné, jednoznačné a srozumitelné formě, může si subjekt údajů na takové zpracování osobních údajů stěžovat Úřadu pro ochranu osobních údajů. A úřad má k dispozici dostatečné nástroje k vynucení práva, včetně možnosti ukládat velké pokuty až do maximální výše 20 000 000 EUR nebo 4 % z celkového ročního obratu společnosti,
uzavírá Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.