Zdravotní pojišťovny mohou u plátců pojistného provádět kontroly. Jedná se kontroly pravidelné, které se konají dle plánu, ale pak jsou také kontroly nepravidelné.
K nepravidelným kontrolám u plátců pojistného dochází v momentě, kdy jsou odhaleny zásadní a opakované poklesy výše plateb pod obvyklý průměr, nebo v případě, kdy na porušování povinností plátce pojistného upozorní jiná instituce.
Jak upozorňuje Všeobecná zdravotní pojišťovna, před provedením kontroly oznámí zdravotní pojišťovna plátci pojistného datum zahájení kontroly dopisem. Musí tak být učiněno alespoň 2 týdny předem.
Kontrola se provádí u plátce pojistného nebo v místě, které je vzhledem k účelu kontroly nejvhodnější v rozsahu nezbytně nutném pro dosažení jejího účelu,
uvádí VZP. Pokud se jedná o OSVČ nebo zaměstnavatele s menším počtem zaměstnanců, je možné kontrolu provést přímo na pobočce zdravotní pojišťovny.
Jaké má plátce pojistného povinnosti?
Plátce pojistného je povinen při kontrole:
- předložit účetní a jiné doklady, jež jsou potřebné pro správné stanovení placení pojistného rozhodné, anebo o které pověřený pracovník požádá, a podat k nim ústně nebo písemně požadované vysvětlení, má-li pověřený pracovník kontroly pochybnost o jejich úplnosti, správnosti nebo pravdivosti
- nezatajovat doklady, které má k dispozici nebo o nichž je mu známo, kde se nacházejí
- zajistit vhodné místo a podmínky k provádění kontroly
- zapůjčit potřebné doklady i mimo prostor provádění kontroly.
Po kontrole je sepsán protokol o kontrole. Ten je závazným podkladem pro řešení právních následků provedené kontroly, včetně vystavení výkazu nedoplatků nebo zahájení správního řízení a vydání platebního výměru,
uzavírá VZP.