Za poškozený balík zpravidla odpovídá e-shop a je to právě online obchod, u kterého musí zákazníci poničenou zásilku reklamovat.
Za poškozené zboží odpovídá zákazníkům e-shop
Předvánoční období je z pohledu většiny e-shopů hlavní sezónou. Ruku v ruce s tím, že roste počet objednávek, se však zákonitě zvyšuje i počet zboží poškozeného při přepravě. E-shopy by neměly zapomínat na to, že jsou to zpravidla ony, kdo odpovídá za balíček až do okamžiku jeho doručení spotřebiteli. Je to totiž prodejce, se kterým spotřebitel uzavírá smlouvu. A je to pak e-shop, který má následně uzavřenou smlouvu s dopravcem.
Prodávající totiž odpovídá jak za dopravu, tak za řádné zabalení zboží. To by mělo být zabaleno takovým způsobem, aby při běžné manipulaci nedošlo k jeho poškození. V případě bezvadného stavu krabice, a přesto poškozeného zboží jsou tak prakticky možné jen dvě varianty – zboží nebylo zabaleno řádně, a k jeho poškození došlo během přepravy, nebo zboží bylo zasláno již poškozené,
doplnila v tiskové zprávě spotřebitelská organizace dTest.
Výjimkou je pouze situace, kdy si zákazník objednal vlastního přepravce, kterého prodávající nenabízí.
Jak mají situaci řešit spotřebitelé?
Co se týče spotřebitelů, těm dTest radí, aby nepřebírali zásilku, pokud je poškozená krabice. Poškozená krabice může napovědět, že zboží uvnitř zažilo nějaký ten karambol. Čekáte-li křišťálové skleničky nebo třeba keramický talíř, je namístě zásilku s odkazem na možné poškození vůbec nepřebírat,
uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, s tím, že je následně vhodné ihned kontaktovat prodávajícího o odmítnutí převzetí a jeho důvodu. Pokud dopravce odjede ještě před kontrolou, doporučuje dTest balík vyfotit nebo natočit videozáznam balíku a jeho rozbalování.
Může také nastat situace, že krabice je nepoškozená, ale i tak obsahuje poničené zboží. dTest proto radí zásilku zkontrolovat ihned po jejím doručení a případně ihned reklamovat. Problematické následky může mít situace, kdy si spotřebitel sice převezme zásilku, nechá ji ale nerozbalenou, a až po delší době zjistí, že je její obsah poškozen. V takovém případě spotřebitelé oslabují svoji důkazní pozici a jejich šance na bezproblémovou reklamaci se snižuje,
uzavřel dTest.