Zdravotní pojišťovny postupují na základě plánu kontrol. Ty by u jednotlivých zaměstnavatelů měly proběhnout nejméně jednou za 5 let.
Jak potvrzuje Všeobecná zdravotní pojišťovna (VZP), každá zdravotní pojišťovna provádí své kontroly. Znamená to tedy, že čím více různých zdravotních pojišťoven zaměstnanci mají, tím více kontrol musí jejich zaměstnavatel očekávat.
Co se týká fyzických kontrol účetních dokladů OSVČ, ty se dělají jen ve specifických případech. Vychází se spíš z vyúčtování pojistného na základě dat získaných z informačního systému pojišťovny a údajů z podávaných přehledů OSVČ,
upřesňuje VZP.
Další důvody pro kontrolu ze strany pojišťovny
Ne vždy se pojišťovny drží daného plánu kontrol. Na zaměstnavatele se zaměří také v případě podezření na nepravdivost uváděných údajů. Podnětem bývají také prudké výkyvy v platbách pojistného, špatná platební morálka či hrozící ukončení činnosti plátce při konkurzu, likvidaci či insolvenci. Zaměřeny jsou nejen na správnost stanovení vyměřovacího základu pro výpočet pojistného na zdravotní pojištění a na správnost výše pojistného a jeho včasné placení, ale i na splnění oznamovací povinnosti a povinnosti odevzdávat přehled o platbě pojistného zaměstnavatele.
Nejčastějším prohřeškem je prodlení v platbách pojistného. Ojediněle se objevují chyby ve výpočtu pojistného nebo nesplnění oznamovací povinnosti plátců pojistného a povinnosti zasílání záznamů o pracovních úrazech.
Výsledky kontrol mohou vést k vymáhání dlužného pojistného a penále, případně pokut za porušení oznamovací povinnosti, za nepředložení dokladů ke kontrole, za nepředložení měsíčních přehledů zaměstnavatelů nebo za porušení povinnosti zaměstnavatele zasílat pojišťovně záznamy o pracovním úrazu.