Klarna slibovala odložené platby. Počet spolupracujících e-shopů je ale mizerný

9. 4. 2024

Sdílet

9.4.24 (1x) Žena, móda, obchod Autor: Podnikatel.cz s využitím DALL-E
Ilustrační obrázek

V roce 2022 vstoupila do Česka švédská společnost Klarna. Měla být silnou konkurencí již zavedených značek Twisto nebo Skip Pay (dříve Mall Pay). Klarna, stejně jako její konkurenti, nabízí možnost odložených plateb (BNPL).

Ty fungují na principu krátkodobé bezúročné půjčky, která je rozložena do tří pravidelných splátek. Klarna navíc nabízí u některých plateb i odložení jednorázové platby o 30 dnů. Podmínkou je zadání údajů o platební kartě, z níž po 30 dnech od nákupu automaticky probíhá platba. 

Systém odložených plateb ve formě tří splátek nabízí i největší český e-shop Alza.cz, a to pod názvem Třetinka. Tento způsob placení je oblíbený u generace Z. 

Produkt vítají i ekonomové. Na druhou stranu je i odložená platba dluhem a nese s sebou určitá rizika: Tím největším rizikem je schopnost jednotlivce uvědomit si, že může mít současně více služeb, které využívá v rámci odložených skladeb, a zda je schopen mentálně pobrat, že je vlastně dlužníkem. Nemusí mít peníze, tak si může začít užívat daného produktu, ale jednou ho to dožene. Proto musí vědět, že to bude mít z čeho zaplatit, řekl  již dříve v podcastu Podnikatel PLUS Ladislav Tyll z Vysoké školy ekonomické (VŠE).

Kup teď a zaplať později: Na čem je postaven byznys odložených plateb? Přečtěte si také:

Kup teď a zaplať později: Na čem je postaven byznys odložených plateb?

Klarna, která měla předurčeno stát se největším hráčem na trhu, zatím oproti konkurenci silně zaostává. V současné době nabízí odloženou platbu pouze u 24 e-shopů, mezi které patří například obchody s módou About You, Zoot, H&M, Reserverd či lékárna Pilulka.cz. Skip Pay má navázanou spolupráci s necelými dvěma stovkami obchodů a navíc nabízí i možnost revolvingového úvěru či platební karty. Tu nabízí i platební metoda Twisto spadající od loňského roku pod turecký Param. 

Autor aktuality

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).