Kniha úrazů zaměstnanců: V jaké formě ji vést a co musí obsahovat?

18. 8. 2022

Sdílet

8.5.22 1krát/muž, zaměstnanec, úraz, bolest, zranění Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

O problematice evidence v knize úrazů pojednává § 105 zákoníku práce, kde je doslova uvedeno: Zaměstnavatel je povinen vést v knize úrazů evidenci o všech úrazech, i když jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost nebo byla způsobena pracovní neschopnost nepřesahující 3 kalendářní dny.

O způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu vede zaměstnavatel evidenci o úrazech v knize úrazů v elektronické nebo listinné podobě. 

V knize úrazů vede zaměstnavatel evidenci o všech úrazech, tj. o úrazech (obecně řečeno „nepracovních“) a pracovních úrazech. V případě prvního uvedení se tak může např. jednat o úraz v podobě drobného poranění prstu říznutím o list papíru, který však nemusí být zaměstnavatelem zároveň vyhodnocen jako pracovní úraz.

Rozhodnutí o uznání či neuznání pracovního úrazu je zcela v kompetenci zaměstnavatele úrazem postiženého zaměstnance. V případě, že dojde ke sporu a nedohodne se zaměstnanec se zaměstnavatelem o uznání pracovního úrazu, pak je dále možné řešit tuto záležitost pouze soudní cestou. Orgány inspekce práce nemohou do této záležitosti zasahovat a měnit rozhodnutí zaměstnavatele o uznání či neuznání pracovního úrazu.

Evidence obsahuje tyto údaje: 

  • jméno, popřípadě jména, a příjmení úrazem postiženého zaměstnance
  • datum a hodinu úrazu,
  • místo, kde k úrazu došlo,
  • činnost, při níž k úrazu došlo,
  • počet hodin odpracovaných bezprostředně před vznikem úrazu,
  • celkový počet zraněných osob,
  • druh zranění a zraněná část těla
  • popis úrazového děje,
  • druh úrazu
  • zdroj úrazu,
  • příčiny úrazu,
  • jména svědků úrazu,
  • jméno a pracovní zařazení toho, kdo údaje zaznamenal.

Jak uvádí Státní úřad inspekce práce, pro orgány inspekce práce je dostatečně průkazná elektronická evidence knihy úrazů, a to za předpokladu, pokud je vedena v souladu s výše uvedenou právní legislativou. Zároveň je nutno zdůraznit, že v problematice pracovních úrazů zaměstnavateli z již uvedené právní legislativy vyplývají i další povinnosti, uvádí úřad na závěr. 

Autor aktuality

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).