O problematice evidence v knize úrazů pojednává § 105 zákoníku práce, kde je doslova uvedeno: Zaměstnavatel je povinen vést v knize úrazů evidenci o všech úrazech, i když jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost nebo byla způsobena pracovní neschopnost nepřesahující 3 kalendářní dny.
O způsobu evidence úrazů, hlášení a zasílání záznamu o úrazu vede zaměstnavatel evidenci o úrazech v knize úrazů v elektronické nebo listinné podobě.
V knize úrazů vede zaměstnavatel evidenci o všech úrazech, tj. o úrazech (obecně řečeno „nepracovních“) a pracovních úrazech. V případě prvního uvedení se tak může např. jednat o úraz v podobě drobného poranění prstu říznutím o list papíru, který však nemusí být zaměstnavatelem zároveň vyhodnocen jako pracovní úraz.
Rozhodnutí o uznání či neuznání pracovního úrazu je zcela v kompetenci zaměstnavatele úrazem postiženého zaměstnance. V případě, že dojde ke sporu a nedohodne se zaměstnanec se zaměstnavatelem o uznání pracovního úrazu, pak je dále možné řešit tuto záležitost pouze soudní cestou. Orgány inspekce práce nemohou do této záležitosti zasahovat a měnit rozhodnutí zaměstnavatele o uznání či neuznání pracovního úrazu.
Evidence obsahuje tyto údaje:
- jméno, popřípadě jména, a příjmení úrazem postiženého zaměstnance
- datum a hodinu úrazu,
- místo, kde k úrazu došlo,
- činnost, při níž k úrazu došlo,
- počet hodin odpracovaných bezprostředně před vznikem úrazu,
- celkový počet zraněných osob,
- druh zranění a zraněná část těla
- popis úrazového děje,
- druh úrazu
- zdroj úrazu,
- příčiny úrazu,
- jména svědků úrazu,
- jméno a pracovní zařazení toho, kdo údaje zaznamenal.
Jak uvádí Státní úřad inspekce práce, pro orgány inspekce práce je dostatečně průkazná elektronická evidence knihy úrazů, a to za předpokladu, pokud je vedena v souladu s výše uvedenou právní legislativou. Zároveň je nutno zdůraznit, že v problematice pracovních úrazů zaměstnavateli z již uvedené právní legislativy vyplývají i další povinnosti,
uvádí úřad na závěr.