Koaliční dárek pro Hospodářskou komoru, podnikatelé ji mají platit za ověřování kontaktů pro marketing

8. 11. 2024

Sdílet

8.11.24 /4x/ žena, zlost, naštvaná, vztek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Koaliční poslanci ze všech vládních stran navrhují, aby se zřídil Hospodářské komoře ČR (HK ČR) zajímavý byznys. Konkrétně ji mají podnikatelé platit za ověřování marketingových kontaktů.

Ať podnikatelé platí Hospodářské komoře, navrhují vládní poslanci

Vládní poslanci Michal Zuna (TOP 09), Aleš Dufek (KDU-ČSL), Josef Flek (STAN) a Jan Hofmann (ODS) předložili pozměňovací návrh k novele zákona o elektronických komunikacích, který by přihrál zajímavý byznys HK ČR. Komora by dle návrhu totiž spravovala nově zavedený tzv. seznam marketingových preferencí, což by byl seznam telefonních čísel zákazníků, kteří dali podnikatelům souhlas s jejich využitím pro marketingové účely. 

Nabídka Hospodářské komory, která je předmětem pozměňovacího návrhu skupiny poslanců reaguje na současný stav, kdy po poslední novelizaci stoupl několikanásobně počet stížností na nevyžádaná volání a nepodařilo se systémově naplnit pro veřejnost zákonem stanovenou možnost, aby zákazník mohl odvolat či upravit jednou poskytnutý souhlas s oslovením. Nad strukturou financování a fungování databáze odmítl převzít zodpovědnost stát, proto se k řešení přihlásila Hospodářská komora, jako největší podnikatelský svaz, který je zřízen zákonem, komentovala návrh ve svém tiskovém vyjádření HK ČR.

Podnikatelé by pak do tohoto seznamu uváděli své kontakty, které jim udělily souhlas. Za poplatek, který by zinkasovala HK ČR, by si pak ten, kdo by chtěl někomu marketingově volat, musel nejprve v databázi ověřit, zda dané číslo má uvedeno souhlas pro kontaktování. Kdo by chtěl ověřit či změnit svůj souhlas, mohl by tak učinit bezplatně. HK ČR sice ve vyjádření uvedla, že výši poplatku stanoví prováděcí vyhláška, návrh však žádné takové ustanovení neobsahuje.

Návrh naopak stanovuje, že je zakázáno prostřednictvím sítí nebo služeb elektronických komunikací nabízet marketingovou reklamu nebo jiný obdobný způsob nabídky zboží nebo služeb účastníkům nebo uživatelům, u nichž v seznamu marketingových preferencí (…) není uvedeno, že si přejí být kontaktováni za účelem marketing. Jinými slovy, pokud byste chtěli sami kontakt, který vám dal souhlas, využít, musíte ho nejprve stejně zapsat do seznamu (a následně za poplatek ověřit, že dotyčný souhlas nezrušil či neupravil). 

Chceme jen naplnit předchozí cíle, tvrdí poslanci

Podle předkladatelů se doposud nepodařilo naplnit cíl předchozí novely, kterými bylo nahrazení principu opt-out principem opt-in (tedy možnost volání pouze osobám, které vyjádřily souhlas s voláním pro marketingové účely). Od 1. 1. 2022, resp. od 1. 7. 2022 došlo k opaku novelou zamýšleného cíle. Z trhu odešla call centra, která dodržovala právní předpisy, a nahradila je zahraniční call centra, mnohdy ze zemí mimo EU, která provádějí marketingová volání zcela bez ohledu na právní úpravu, vč. používání automatických volacích systémů apod., uvádí ve zdůvodnění návrhu. 

Jak se dále píše ve zdůvodnění, aktuální právní úprava sice formálně vyžaduje možnost odvolat udělený souhlas, neexistuje však jednotné místo, kde by tak bylo možno učinit. V případě udělení souhlasu je častou situace, kdy osoba zapomene, komu souhlas poskytla a v důsledku toho není schopna udělený souhlas dále modifikovat či jej odvolat. Také v případě stížností adresovaných ČTÚ proti marketingovým voláním nejsou výjimkou případy, kdy v rámci správního řízení je zjištěno, že stěžovatel udělil souhlas a uskutečněné marketingové volání tak nebylo porušením platné právní úpravy, tvrdí předkladatelé, podle kterých umožní jejich návrh jednoduchý způsob, jak bezplatně ověřovat a spravovat své telemarketingové souhlasy. 

Podle názoru HK ČR navrhované řešení přiblíží Českou republiku jiným vyspělým zemím, kde je úzká spolupráce mezi soukromým a veřejným sektorem při kultivaci podnikatelského prostředí daleko intenzivnější. Vytvoření spravedlivého, transparentního, předvídatelného a efektivního systému, který bude prospěšný pro všechny zúčastněné strany, tedy jak pro spotřebitele, tak pro podnikatele, by mělo být zájmem celé společnosti. Pokud za vedení systému bude odpovídat ze zákona Hospodářská komora, je připravena svůj díl odpovědnosti převzít, podotkl mluvčí HK ČR Jan Sotona.

Na Slovensku je situace odlišná

Autoři, kteří návrh předložili po projednání s Hospodářskou komorou ČR, zároveň dodávají, že se inspirovali na Slovensku. Ve skutečnosti je však systém u našich východních sousedů značně odlišný. Pro telemarketing tam totiž platí princip opt-out a seznam kontaktů vede Úrad pre reguláciu elektronických komunikácií a poštových služieb a nikoli podnikatelské asociace. 

Ať nám všichni podnikatelé platí poplatek, žádá Hospodářská komora ČR Přečtěte si také:

Ať nám všichni podnikatelé platí poplatek, žádá Hospodářská komora ČR

Autor aktuality

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).