Končím s podnikáním. Co s povinnou datovkou?

18. 3. 2024

Sdílet

4.12.24 /3x/ senior, důchodce, počítač, práce, smutek, zděšení Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

OSVČ a další živnostníci mají ze zákona povinnou datovou schránku. Jenže co s datovou schránkou, pokud s podnikáním končím? 

Jak zrušit živnostenské oprávnění?

Podle živnostenského zákona může podnikatel požádat o zrušení živnostenského oprávnění. Rozhodnutí o ukončení podnikání pak vydá úřad ke dni, kdy mu to podnikatel oznámí. Pokud podnikatel neuvede konkrétní datum zrušení, pak bude živnostenské oprávnění zrušeno nabytím právní moci rozhodnutí.

Zrušit podnikání lze nejlépe prostřednictvím Jednotného registračního formuláře – Změnový list. Ten může podnikatel podat osobně přímo na úřadu, poštou s vlastnoručním podpisem a nejrychleji elektronicky skrze web RŽP. Nejsou potřeba žádné další doklady. 

Datovka není zrušena ihned

Datová schránka podnikatele však není zrušena ihned a o její zrušení není možné ani žádat. Jakmile je živnost zrušena, skutečnost se propíše do registrů. Poté dochází k tzv. znepřístupnění datové schránky a teprve až po 3 letech dochází k úplnému zrušení datové schránky. Znepřístupnění schránky ale v praxi znamená, že nebudou přijímány žádné zprávy. 

U podnikatelů, kteří svoji živnost pouze pozastaví, ale platí, že datová schránka bude nadále funkční. Zrušit povinnou datovku lze pouze ze zákonných důvodů, a tím je konec podnikání, omezení na svobodě a úmrtí fyzické osoby.

Zaměstnanec si v práci vyřizuje soukromé hovory. Může mu to šéf zakázat? Přečtěte si také:

Zaměstnanec si v práci vyřizuje soukromé hovory. Může mu to šéf zakázat?

Autor aktuality

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).