OSVČ a další živnostníci mají ze zákona povinnou datovou schránku. Jenže co s datovou schránkou, pokud s podnikáním končím?
Jak zrušit živnostenské oprávnění?
Podle živnostenského zákona může podnikatel požádat o zrušení živnostenského oprávnění. Rozhodnutí o ukončení podnikání pak vydá úřad ke dni, kdy mu to podnikatel oznámí. Pokud podnikatel neuvede konkrétní datum zrušení, pak bude živnostenské oprávnění zrušeno nabytím právní moci rozhodnutí.
Zrušit podnikání lze nejlépe prostřednictvím Jednotného registračního formuláře – Změnový list. Ten může podnikatel podat osobně přímo na úřadu, poštou s vlastnoručním podpisem a nejrychleji elektronicky skrze web RŽP. Nejsou potřeba žádné další doklady.
Datovka není zrušena ihned
Datová schránka podnikatele však není zrušena ihned a o její zrušení není možné ani žádat. Jakmile je živnost zrušena, skutečnost se propíše do registrů. Poté dochází k tzv. znepřístupnění datové schránky a teprve až po 3 letech dochází k úplnému zrušení datové schránky. Znepřístupnění schránky ale v praxi znamená, že nebudou přijímány žádné zprávy.
U podnikatelů, kteří svoji živnost pouze pozastaví, ale platí, že datová schránka bude nadále funkční. Zrušit povinnou datovku lze pouze ze zákonných důvodů, a tím je konec podnikání, omezení na svobodě a úmrtí fyzické osoby.