Senát dnes schválil vládní návrh na zrušení elektronické evidence tržeb (EET) od roku 2023. Chybí už tak pouze podpis prezidenta. EET je sice v současnosti pozastavena, ale právě od roku 2023 měla být znovuspuštěna.
Většina tržeb bude bezhotovostních, tvrdí Stanjura
Senát dnes potvrdil rozhodnutí Sněmovny a odsouhlasil konec EET. Plán na ukončení EET měla vláda v programovém prohlášení. V programovém prohlášení vlády jsme se zavázali zrušit EET, protože přináší zbytečnou administrativu podnikatelům, které souhrnně provoz a aktualizace pokladních zařízení stojí každoročně zhruba 1,5 miliardy korun. Když si k tomu přidáte celkový náklad na straně státu za zhruba půl miliardy korun ročně, nevidím žádný důvod v EET pokračovat. Tím spíše, že ze zákona smí evidovat pouze hotovostní tržby, kterých má být oproti bezhotovostním platbám v roce 2025 podle odhadů jen asi pětina. Logicky se tak postupem času hypotetický rozpočtový přínos EET pro státní rozpočet blíží nule,
vysvětloval již dříve ministr financí Zbyněk Stanjura.
Dalšími výraznými faktory, které podle ministerstva snižují efekt EET, tvoří změny v nastavení daňových zákonů. Jde například o zavedení institutu paušální daně, zvýšení základní slevy na dani na poplatníka či plánované avizované zvýšení limitu obratu pro vznik plátcovství u daně z přidané na úroveň 2 miliony korun. Z výše uvedeného vyplývá, že efekt evidence tržeb v současných podmínkách je v porovnání s obdobím, kdy byla evidence tržeb zavedena, výrazně nižší a není dostačující pro znovuzavedení evidence tržeb,
píše se v důvodové zprávě.
Obnovení EET by dle ministerstva přineslo jen 4,2 mld. Kč
Kdyby se EET obnovila s začátkem roku 2023, jak je aktuálně stanoveno, a tržby by začali evidovat i podnikatelé z posledních dvou fází, byl by podle ministerstva dopad na inkaso veřejných rozpočtů ve výši cca 4,2 mld. Kč (z toho 2,8 mld. Kč státní rozpočet, 1,3 mld. Kč místní rozpočty a 0,1 mld. Kč rozpočty zdravotních pojišťoven) ročně.
Jak šel čas s EET?
Elektronická evidence tržeb je povinná od 1. prosince 2016. První vlna se dotkla restaurací a ubytovacích zařízení. Březen 2017 pak přinesl povinnost evidovat tržby pro velkoobchod a maloobchod. Vzhledem k pandemii koronaviru dostali poplatníci z 1. a 2. vlny možnost evidenci přerušit, a to až do 31. 12. 2022. Na další vlny, které se měly dotknout například řemeslníků, advokátů či lékařů, nedošlo.