Častým nešvarem prodejců jak v kamenných obchodech, tak v e-shopech. Slevy kromě jiného bývají uváděny oproti tzv. maloobchodní ceně, za kterou však zboží nikdy nebylo prodáváno. Tomu by měla učinit přítrž chystaná změna zákona o ochraně spotřebitele, která zavádí pravidla pro počítání slev.
Chystají se nová pravidla pro slevy
Návrh novely zákona o ochraně spotřebitele, kterou by za několik dnů měla projednat vláda, transponuje evropskou směrnici a kromě jiného zavádí pravidla pro uvádění slev v obchodech.
Podle nových pravidel budou muset veškerá oznámení o slevě z ceny uvádět předchozí cenu, za kterou obchodník prodával produkt po určité období před uplatněním slevy z ceny. Předchozí cenou se rozumí nejnižší cena, za níž byl produkt prodáván obchodníkem během období ne kratšího než 30 dnů před uplatněním slevy z ceny.
Nově tak obchodník bude muset slevu uvádět z nejnižší ceny, za kterou zboží prodával v rozmezí 30 dnů před poskytnutím slevy. Tato úprava se vztahuje i na oznámení o plošné slevě na všechny výrobky v nabídce prodávajícího, pokud tato oznámení obsahují konkrétní měřitelnou výši slevy, například „dnes 20% sleva na vše“, „dnes 20% sleva na vánoční výzdobu” aj.,
doplňuje se v důvodové zprávě k zákonu.
Pokud obchodník bude cenu postupně zvyšovat, může ji uvádět z ceny v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy. Ke zvyšování slevy musí však docházet kontinuálně bez přerušení, a to po vymezenou dobu. Opět platí, že rozhodným obdobím je 30 dnů. Pokud by ve sledovaném období došlo ke snížení ceny, následně k jejímu vrácení na původní hodnotu před slevou, a opětovnému snížení ceny, pak by musela být sleva uváděna z prvního snížení ceny.
V případě výrobků, které jsou prodávajícím nabízeny/prodávány po dobu kratší než 30 dnů, má být referenční cenou pro slevu nejnižší cena uplatňovaná od okamžiku uvedení výrobku do prodeje prodávajícím.
Psali jsme: Řada e-shopů fixlovala slevy na Black Friday. Budete překvapení, kdo všechno podváděl
Výjimku bude mít rychle se kazící zboží
Pravidla pro slevy bude platí jak pro kamenné obchody, tak pro e-shopy. Nová úprava se má vztahovat rovněž na všechna sdělení, v nichž prodávající oznamuje měřitelnou slevu z prodejní ceny výrobku. Výjimkou jsou obecné propagační materiály (katalog výrobků, reklamní letáky, brožury) a propagační emaily prodávajícího, která necílí na upozornění na konkrétní slevovou akci, ale na obecné informování spotřebitele o sortimentu výrobků, které prodávající nabízí, či neobsahuje konkrétní informaci o poskytnuté výši slevy, ale obecné oznámení o konání slevové akce, například „výprodej“, „sleva“, „zaváděcí ceny“.
Nová pravidla se nebudou týkat také slev poskytovaných zákazníkům v rámci tzv. věrnostních programů, které získají jako odměnu za své nákupy, a slev poskytovaných z důvodu zhoršené jakosti nebo vady.
V neposlední řadě dostanou výjimku i výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby. Většinou se bude jednat o potraviny s krátkou dobou použitelnosti, či potraviny určené k okamžité konzumaci, jako jsou mléčné výrobky, lahůdkářské výrobky, masné výrobky a uzeniny, čerstvé pečivo, ryby atd., jakož i na výrobky, jimž v krátkém období vyprší doba spotřeby.
ČR nestihne termín
Pokud novela projde celým legislativním procesem, nabude účinnosti 30 dnů po svém vyhlášení ve Sbírce zákonů. Podle evropské směrnice mají nová pravidla nabýt účinnosti do 28. května 2022. Je však takřka jisté, že ČR tento termín nestihne.