Plátcové pokladny zaniknou s příchodem nového roku, 1. ledna 2024. Smyslem je zefektivnit kontroly plnění daňových povinností a snížit nadbytečnou administrativní zátěž.
Jak popisuje Finanční správa ČR, v praxi to bude znamenat, že zřizovatelé jako plátci daně budou plnit povinnosti za zdaňovací období 2024 vlastním jménem a s uvedením vlastního DIČ.
Plátcovy pokladny byly do roku 2023 organizačními jednotkami plátce daně, ve kterých docházelo k naplnění povinností stanovených plátci daně zákonem (zejména vybírání, srážení a zajišťování daně) a ve kterých byly soustředěny doklady sloužící ke kontrole naplňování těchto povinností,
uvádí Finanční správa ČR.
Co se změní se zrušením plátcových pokladen?
Zrušením institutu plátcových pokladen a jejich registrace vzniká povinnost podávat pouze jedno vyúčtování za plátce daně. Plátcem daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně za všechny zrušené plátcovy pokladny (organizační jednotky) zřízené do konce letošního roku, se pak stává jejich zřizovatel.
V praxi to znamená, že zřizovatelé přebírají všechna práva a povinnosti plynoucí z titulu plátce daně, které plnila plátcova pokladna.
Zrušení plátcových pokladen přinese možnost podávat pouze jedno vyúčtování za plátce daně, zjednoduší kontrolu plnění daňových povinností, sníží nadbytečnou administrativní zátěž na straně správce daně a rovněž se předpokládá snížení chybovosti v údajích zasílaných plátcem daně správci daně,
dodávala důvodová zpráva.
Zřizovatelům zrušených plátcových pokladen, kteří nebyli registrování jako plátci daně z příjmů ze závislé činnosti, avšak budou i nadále v roce 2024 vyplácet příjmy ze závislé činnosti, vzniká dnem 1. ledna 2024 registrační povinnost plátce daně.