Konec prodejů pouze po telefonu, nově bude nutné vše potvrdit písemně

14. 4. 2022

Sdílet

18.10.22 /3krát/ Žena, zlost, telefonát, Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Uzavírání smluv po telefonu dozná velkých změn. Nově nebude stačit pouhý telefonát, nově bude nutné vše potvrdit písemně. Novelu, která změny zavádí, ve středu schválila vláda.

Konec prodejů pouze po telefonu

Vláda včera podpořila úpravu zákona o ochraně spotřebitele a změny v občanském zákoníku. Novinky se kromě jiného týkají prodejů po telefonu. Nově nebude stačit pro uzavření smlouvy pouhý telefonát. Novela zavádí, že aby byla smlouva platná, podnikatel bude muset spotřebiteli svou telefonickou nabídku potvrdit v textové podobě, tj. např. e-mailem, a spotřebitel bude muset svou vůli smlouvu uzavřít potvrdit také v textové podobě.

Řazení zboží v e-shopech bude muset být vysvětleno

Novinky se týkají i e-shopů. Online obchody budou muset informovat, na základě jakých parametrů jsou řazeny nabídky v případě vyhledávání. Za nekalou obchodní praktiku bude považováno jednání, kdy poskytovatel on-line tržiště umístí na přední pozice seznamu výsledků vyhledávání produkt, který tam umístil za úplatu, a zákazníka na placenou reklamu neupozorní. Stejně tak bude zakázáno zveřejňovat falešné nebo zkreslené recenze a prodejci budou muset kontrolovat, že hodnocení udělili skutečně lidé, kteří si výrobek zakoupili nebo ho užili.

Slevy budou mít daná pravidla

Podle nových pravidel budou muset také veškerá oznámení o slevě z ceny uvádět předchozí cenu, za kterou obchodník prodával produkt po určité období před uplatněním slevy z ceny. Předchozí cenou se rozumí nejnižší cena, za níž byl produkt prodáván obchodníkem během období ne kratšího než 30 dnů před uplatněním slevy z ceny. Nově tak obchodník bude muset slevu uvádět z nejnižší ceny, za kterou zboží prodával v rozmezí 30 dnů před poskytnutím slevy.

Autor aktuality

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).