Oblíbenost internetového nakupování nepolevuje, ba naopak. O to víc jsou však online zákazníci náročnější a všímají si, pokud se e-shop nechová fér. V tom případě se obrací na Českou obchodní inspekci (ČOI).
Kontroly ČOI jsou cílené často právě na weby, na které je více podání spotřebitelů, inspektoři se vracejí také na internetové stránky, kde v minulosti zjistili pochybení,
udává mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich.
Za 2. čtvrtletí 2022 uskutečnila ČOI 245 kontrol a porušení právních předpisů zjistila ve 203 případech, což je 82,9 %. Oproti 1. čtvrtletí 2022 došlo k nárůstu porušení právních předpisů u kontrolovaných prodejců.
Prodávající často neinformovaují spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva z vadného plnění (reklamace), společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit. Mnohdy klamou spotřebitele ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací uvádějících v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atp. Zapomínají spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je
poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem. prodejci také neinformují spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů – ADR.
Pokuty dosahují téměř 3 milionů
Pokuty se za toto období vyšplhaly až k hodnotě 2 986 000 Kč. Nejvyšší pokutu dostala společnost Somavedic Technologies s.r.o., a to 320 000 Kč. Na svých internetových stránkách www.somavedic.cz mimo jiné uvedla věcně nesprávnou a nepravdivou informaci: „Eliminace vlivů: 3G, 4G, 5G“. Toto tvrzení kontrolované osoby, které se týká eliminace vlivů těchto sítí, se nezakládá na pravdě, navíc tvrzení nepravdivých informací u výrobku, tedy užití nekalé praktiky, je zakázáno.