Průzkumy ukazují, že nejen mladší generace stále více při svém nákupním rozhodování dá na udržitelnost a také sociální zodpovědnost firem. Výrobci tak musejí počítat se změnami a mohou díky nim získat i konkurenční výhody.
Jak píše Euro.cz, podle nedávného průzkumu poradenské firmy Deloitte, jenž má redakce Euro.cz k dispozici, hned 77 procent středoevropských firem zaznamenalo rostoucí poptávku po udržitelných produktech a službách. Někteří spotřebitelé dokonce při výběru zboží sledují to, jak ohleduplný je vůči planetě celý dodavatelský řetězec.
Podle světového průzkumu společnosti Bain 64 procentům populace „velmi nebo extrémně“ záleží na životním prostředí a udržitelnosti produkce toho, co kupují. Obyvatelé rozvojového světa jsou překvapivě dokonce zodpovědnější než jejich protějšky na Západě. Globálně se pak o životní prostředí nejvíce stará nejmladší generace. Ta koneckonců často považuje společenskou odpovědnost téměř za povinnost podniků. Což jinými slovy znamená, že už si za ni odmítá připlácet.
Samotné firmy na vývoj spotřebitelského chování samozřejmě musí brát ohled. Ve zmíněném dotazníku Deloitte polovina respondentů uvedla, že na tyto změny aktivně reaguje a 57 procent z nich zároveň přiznalo, že je to pro ně náročné.
Transformace k ekologicky šetrným a sociálně odpovědným postupům sice povedou ke zvyšující se hodnotě pro zákazníky a dlouhodobě zajistí růst i ziskovost, na začátku nicméně vyžadují značné investice. Je zjevné, že se firmy budou udržitelností svých dodavatelských řetězců zabývat čím dál častěji a detailněji. České podniky nevyjímaje,
říká jeden z autorů studie Sustainable Supply Chain Jiří Pavlík.
Přístup firem k udržitelnosti se většinou liší na základě jejich velikosti. Zatímco menší podniky vidí v povinném reportingu často především administrativní zátěž, naprostá většina těch velkých vnímá právě odpovědný přístup jako svoji velkou konkurenční výhodu – ať už při získávání zákazníků, či obchodních partnerů.
Chování lokálních výrobců má svůj důvod v obavách z nákladů na transformaci i na samotný sběr dat, která se v menších podnicích skoro v polovině případů musí třídit a vyhodnocovat „ručně“, což má na starost jen několik málo osob. Standardem se stalo je rekrutovat z oddělení marketingu. I malá firma může mít pozitivní vliv na svět kolem nás, protože někdy malá změna odstartuje větší a inspirujeme lidi ke zdravějšímu a udržitelnějšímu životu,
prohlásil již před lety na konferenci E-Business Forum zakladatel e-shopu Econea Pavel Milan Černý. (Euro.cz)