Letošní Black Friday byl posledním, kdy ještě neplatí novela zákona o ochraně spotřebitele, která mimo jiné určuje, jak budou muset obchodníci slevy počítat. Které e-shopy toto využily a se slevami fixlovaly?
Slevy budou mít daná pravidla
Podle analýzy služby Hlídač shopů, za kterou stojí firmy Apify, Keboola a Topmonks, se většina sledovaných e-shopů už řídila novými pravidly a zobrazovala reálné slevy počítané z nejnižší prodejní ceny v období 30 dní před Black Friday. Právě tímto způsobem totiž budou nově muset obchodníci slevy prezentovat.
Pokud obchodník bude cenu postupně zvyšovat, může ji uvádět z ceny v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy. Ke zvyšování slevy musí však docházet kontinuálně bez přerušení, a to po vymezenou dobu. Opět platí, že rozhodným obdobím je 30 dnů. Pokud by ve sledovaném období došlo ke snížení ceny, následně k jejímu vrácení na původní hodnotu před slevou a opětovnému snížení ceny, pak by musela být sleva uváděna z prvního snížení ceny.
V případě výrobků, které jsou prodávajícím nabízeny/prodávány po dobu kratší než 30 dnů, má být referenční cenou pro slevu nejnižší cena uplatňovaná od okamžiku uvedení výrobku do prodeje prodávajícím. Příslušná novela nicméně nabude účinnosti až někdy na přelomu prosince a ledna a obchodníci se jí tak během letošního Black Friday ještě nemuseli řídit.
Kdo se už novými pravidly řídil?
Zatímco Alza.cz, CZC.cz, Mall.cz, TSBohemia.cz, Datart.cz, ElektroWorld.cz, Pilulka.cz, Benu.cz a AAAauto.cz jely už podle nových pravidel, některé e-shopy se držely “osvědčených” triků. Buď fiktivně napsaly původní vyšší cenu či těsně před Black Friday ceny navýšily, takže skutečná sleva byla výrazně nižší než deklarovaná.
Poslouchejte podcast Podnikatel+
Kdo fixloval slevy
Našly se dokonce i případy, kdy se zboží prodávalo v rámci Black Friday za vyšší cenu než před akcí. „Například Bluetooth reproduktor Trevi XR 9A5 na Okay.cz. Produkt byl zařazený v BF akci s “cenou po slevě” 803 Kč. Dále je uvedena cena před touto “Dodatečnou slevou 10 %” 892 Kč a přeškrtnutá doporučená cena výrobce 1499 Kč. Nicméně prakticky celý říjen před BF prodával Okay.cz tento produkt za 600 Kč a reálně je tedy v BF zdražen o 36 %,“ upozornila analýza.
Podobně se zachoval i Mironet.cz u teplovodivé pasty ARCTIC MX-4 2019, jejíž cena se každý den měnila. Například 27. 11. byl prodáván za 76 Kč s vyčíslenou slevou 41 % (referenční cena je uvedena 128 Kč). „Nicméně prakticky celý rok se tento produkt prodává kolem 75 Kč a zmiňovaných 128 Kč stál pouze pár dní v říjnu. Minimální cena před BF byla 73 Kč (reálně je tedy opět zdražen),“ doplnila analýza.
Kreativně si také počínal Lidl.cz, který některé produkty na jeden den zdražil, aby následně tuto cenu použil jako referenční pro Black Friday slevu. Například Crivit Golfový bag prodávaný v BF za 1999 Kč s deklarovanou 50% slevou a uvedenou referenční cenou 3999 Kč). Jenže za 3999 Kč Lidl.cz prodával tento produkt v letošním roce pouze dva dny (16. 6. a 16. 9.),
upřesnila analýza.
Celou analýzu si můžete přečíst na blogu zakladatele Apify Jakuba Balady.