Lékárny přišly s novým poplatkem. Za co si zákazníci připlatí?

20. 3. 2024

Sdílet

20. 3. 24 / 1x / lékárna, nákup, placení, léky Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Některé nemocniční lékárny fungující v neomezeném provozu si začaly účtovat poplatek za prodej volně prodejných léků nebo doplňků stravy. Co na to zákon?

Jak píše Vitalia.cz, jedna z nemocničních lékáren ve Fakultní nemocnici (FN) v Motole si účtuje stokorunu od 1. února 2024, Fakultní Thomayerova nemocnice příplatek ve stejné výši zavedla loni v květnu. Padesát korun se platí v lékárně s nonstop provozem v Nemocnici Na Františku. Všechny tři nemocnice jsou pražské. Mimo Prahu má pohotovostní poplatek ve výši 90 korun od 1. prosince 2023 zavedena také lékárna v Nemocnici České Budějovice.

Pohotovostní příplatek se vztahuje k nočním či brzkým ranním hodinám, víkendům a svátkům. Zaplatí jej zákazníci, kteří si přijdou pro volně prodejná léčiva, doplňky stravy či jiný sortiment, jenž není na předpis či poukaz a nehradí jej zcela nebo zčásti zdravotní pojišťovny.

Záleží na čase

Časový interval, po který nemocniční lékárny poplatky vybírají, se mírně liší. FN v Motole uvádí, že se platby vztahují na dobu pohotovostní služby, která je denně od 19 do 7 hodin.

Nemocnice na Františku dle webu volný prodej zpoplatňuje o víkendech a svátcích celodenně a ve všední dny pak vždy od 17 do 8 hodin.

Ve Fakultní Thomayerově nemocnici zákazníci zaplatí pohotovostní příplatek ve všední den od 18:30 hod. do 7:15 (v sobotu až do 8:00), v neděli a ve svátky.

Lékárna Nemocnice České Budějovice vybírá peníze navíc ve všední den od 18:00 do 7:00 (v sobotu do 9:00) a pak také v neděli a ve svátky.

Nemocnice: Stokoruna je v pořádku

Podle FN v Motole je vybírání stokoruny v pořádku. Zavedení příplatku jsme dlouho zvažovali a dospěli k názoru, že v daném režimu je v souladu s legislativou. Musíme upřesnit, že se nejedná o poplatek, ale příplatek, uvádí Petr Horák, primář tamějšího Oddělení nemocniční lékárny.

Zdůrazňovaný rozdíl mezi příplatkem a poplatkem nejspíš nemocnice chápe tak, že v tomto konkrétním případě platí stokorunu zákazník ještě k ceně léků. U poplatku (ve FN Motol např. 90 Kč na pohotovosti či ještě předloni vybíraných 700 Kč za otce u porodu) se platí částka jako taková a není podmíněna žádnou další platbou.

Problém v pohotovostních příplatcích nevidí ani Česká lékárenská komora. ‚Pohotovostní příplatek‘ za ‚volný prodej bez receptu‘ lze vnímat jako navýšení ceny zboží při jeho prodeji v nočních hodinách. Pokud přitom nebudou porušovány podmínky cenové regulace, nelze proti tomu nic namítat, tlumočí stanovisko komory její mluvčí Veronika Orendášová. Připomíná, že cenové regulaci podléhají všechny léky hrazené plně či zčásti z veřejného zdravotního pojištění.

Poplatky z pohledu zákona

Ve zdravotnictví obecně platí, že nelze vybírat peníze za něco, co už je placené zdravotní pojišťovnou. Nemocniční lékárny zpoplatňují volný prodej. V něm jsou k mání jak léčiva v různých formách, tak doplňky stravy. A pro tento sortiment platí, že nejsou (ani zčásti) hrazené z veřejného zdravotního pojištění. Jejich plnou výši si platí zákazník či pacient. Jejich cenu tedy nijak neurčuje ani neovlivňuje stát a nejdou na ni veřejné peníze. Je věcí výrobce, distributora a lékárníka, kolik si za volně prodejný lék či doplněk stravy řeknou. Volně prodejné léky a doplňky stravy proto také mohou zdražovat, aniž by do toho stát nějak mohl mluvit a mluvil.

Z tohoto úhlu pohledu je přirážka nejspíše v pořádku, neboť nemocnice prostřednictvích svých lékáren nevybírají za něco, za co dostanou zaplaceno zároveň od zdravotní pojišťovny.

Obecně platí také pravidlo, že o jakémkoliv poplatku musí být pacient informovaný předem a musí s ním dobrovolně souhlasit. Říci si o peníze jen tak mimochodem při odchodu z čekárny zdravotní sestra nesmí. Respektive může, ale pacient jí nemusí vyhovět a peníze nemusí platit, aniž by mu cokoliv hrozilo, protože nebyl informovaný předem o tom, že se za něco platí, v jaké výši a předem s tím nesouhlasil.

V nemocnicích o padesátikoruně, devadesáti korunách či stokoruně informují cedule, informace jsou k dohledání i na webech. Lze to tedy brát tak, že zákazník je má k dispozici před tím, než přistoupí k výdejnímu okénku. A ví, za co platí. Podmínka informovat o platbě předem je, zdá se, tedy také splněna.

Zda je platba dobrovolná, je otázkou, protože bez ní se zákazník k volně prodejnému léku nedostane, ale jen v době lékárenské pohotovosti a za stavu, kdy nejspíš netrpí akutními potížemi, jejichž řešení nesnese odkladu.

Dalším pravidlem, který nastoluje zákon o zdravotních službách, je, že poplatek nesmí bránit v přístupu ke (hrazené) zdravotní péči. Volně prodejné léky si většinou pacient kupuje ve stavu, jenž není akutní. Pokud je někomu zle, před návštěvou lékárny zpravidla vyhledá pohotovostní lékařskou službu. Drží ji Motol, Thomayerova FN, Nemocnice Na Františku (urgentním příjmem) i ta v Českých Budějovicích. Dostane-li pacient recept od lékaře a následně s ním jde k okénku lékárny, padesátikorunu, devadesát korun či stokorunu neplatí.

Jak Vitalii sdělila FN Motol, a to ani když si k léku na recept (a ten nemusí být přímo z FN Motol) přikoupí i nějaký volně prodejný přípravek. V případě popsaném otázkou (např. pacient má recept na antibiotika a dokoupí si léčivo na snížení horečky) se příplatek nehradí, potvrzuje Petr Horák. (Vitalia.cz)

Nabízí produkty prospěšné pro tělo i ducha. Poznejte jeho příběh a vize Přečtěte si také:

Nabízí produkty prospěšné pro tělo i ducha. Poznejte jeho příběh a vize

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).