OSVČ musí podat nejen přiznání, ale také přehledy pro ČSSZ a zdravotní pojišťovnu. Musí je následně archivovat a pokud ano, tak jak dlouho?
Daňové doklady se archivovat musí
S podnikáním se pojí i řada faktur, formulářů a dalších „lejster“. Některé doklady musí podnikatelé určitou dobu archivovat, například z důvodů kontroly ze strany úřadů. OSVČ, která nemusí vést účetnictví (vede daňovou evidenci, uplatňuje paušální výdaje nebo se nachází v paušálním režimu), musí archivovat doklady, které mají souvislost se stanovením daně z příjmů. Jedná se hlavně o přijaté a vydané faktury a daňová přiznání. Tyto dokumenty je nutné schovat minimálně 3 roky od doby, kdy vypršela poslední možná lhůta pro podání daňového přiznání za předchozí rok.
Tato lhůta se může prodloužit, například pokud vyjde v daňovém přiznání daňová ztráta. Doklady, které potvrzují ztrátu, je nutné archivovat minimálně 8 let. Maximální doba archivace je však 10 let.
OSVČ nemusí uchovávat kopie přehledů
Zatímco u daní se OSVČ archivaci nevyhne, u přehledů o příjmech a výdajích (o výši daňového základu) žádná zákonná povinnost stanovena není. Úřady jen doporučují, aby si OSVČ kopie přehledů uchovávala pro vlastní kontrolu dat a údajů. Je tedy pouze na zvážení OSVČ, zda tiskopisy po nějakou dobu archivuje, či nikoli.
Video: Jak na podání Přehledu o příjmech a výdajích pomocí služby ePortálu ČSSZ
Autor: Česká správa sociálního zabezpečení / Zdroj: YouTube