Vracet se do obchodu s výrobkem v hodnotě pár desítek korun a následná nepříjemná komunikace s prodávajícím je pro mnohé ztráta času. K reklamacím potravin dochází jen zřídka.
Jak však uvádí spotřebitelský server dTest.cz, spotřebitelé by na reklamaci potravin neměli rezignovat. Reklamovat lze vady, které se projeví do konce data použitelnosti či minimální trvanlivosti.
Údaj na potravinách o minimální trvanlivosti či datu použitelnosti (neboli spotřeby) označuje datum, do kterého si potravina uchovává své specifické vlastnosti a je bezpečná ke konzumaci. Jestliže si tedy přinesete domů marmeládu, u které ještě neuplynula minimální doba trvanlivosti a naleznete po otevření plíseň, jedná se pochopitelně o vadu a marmeládu můžete reklamovat.
Reklamovat potraviny je však možné také v případě, když se reálné složení výrobku neshoduje s tím, co je deklarováno na obale. Důvodem pro reklamaci je dále situace, při které naleznete v potravině nevítaného osminohého návštěvníka či jiný důkaz o nežádoucí přítomnosti exemplářů fauny, případně flory,
uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
S reklamací neotálejte
Pokud se rozhodnete reklamovat potravinu, není žádoucí reklamaci odkládat.
Dáváte tím prodejci prostor pro argumentaci, že jste potravinu například špatně skladovali. Po zjištění vady je tedy vhodné vrátit se do prodejny ihned a uplatnit práva z vadného plnění.
V rámci reklamace můžete požadovat výměnu za jiný bezvadný kus. Možné je také odstoupit od smlouvy a vrácení peněz.