Hlavní navigace

Máte konkurenční doložku a chcete začít podnikat? Pozor na pokuty

23. 8. 2023

Sdílet

23.8.23 4krát/ Strach, email, počítač, internet, žena, šok Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Dohoda o konkurenční doložce se týká zákazu konkurence po skončení zaměstnání a může být sjednána na dobu maximálně jednoho roku. Samotný zákaz konkurence za trvání zaměstnání vyplývá ze zákoníku práce. Zaměstnanec se v konkurenční doložce zavazuje, že po určitou dobu po skončení zaměstnání se zdrží výkonu výdělečné činnosti, která by byla shodná s předmětem činnosti zaměstnavatele nebo která by měla vůči němu soutěžní povahu. 

Jak píšou Finance.cz, zákaz konkurence, resp. soutěžení je podstatou a účelem konkurenční doložky. Vždy v ní musí být sjednána spolu s peněžitým protiplněním pro zaměstnance. Jde o ochranu zaměstnavatele před únikem informací ke konkurenčnímu podnikateli prostřednictvím bývalých zaměstnanců, kteří o dosavadní firmě a jejím know-how mají takové znalosti, že by konkurenčnímu podnikateli, u něhož budou nově pracovat, v hospodářské soutěži mohli přinést výraznou výhodu a tím závažným způsobem ztížit činnost zaměstnavatele

Omezení vyplývající z konkurenční doložky samozřejmě platí i pro situaci, kdy by chtěl zaměstnanec konkurovat zaměstnanci na vlastní pěst, ať už jako OSVČ, nebo se svou obchodní společností, kterou by si založil nebo do ní majetkově vstoupil. 

V dohodě pak může být sjednána také smluvní pokuta, kterou je zaměstnanec zaměstnavateli povinen zaplatit, jestliže závazek o zákazu konkurence poruší. Výše pokuty musí být přiměřená chráněnému zájmu zaměstnavatele a ostatním podmínkám doložky (třeba výši peněžitého vyrovnání pro zaměstnance, čili vlastně odměny za dodržování zákazu konkurence). (Finance.cz)

Školní jídelny nám nekale konkurují, tvrdí restauratéři. Bizár, nebo skutečnost? Přečtěte si také:

Školní jídelny nám nekale konkurují, tvrdí restauratéři. Bizár, nebo skutečnost?

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).