Během podnikání může dojít k situacím, které byznys zkomplikují. V tom případě je možné živnost pozastavit. Pozor však na to, že tak nelze učinit na neurčito.
Může se pak stát, že živnostník zapomene, kdy svou živnost pozastavil, a vůbec netuší, že se mu automaticky sama obnovila. To s sebou nese povinnosti vůči úřadům, které však v tu chvíli neplní.
Pozastavení živnosti
O úmyslu pozastavit živnost je třeba informovat zdravotní pojišťovnu, okresní správu sociálního zabezpečení a finanční úřad. To lze udělat snadno prostřednictvím živnostenského úřadu, kam stačí zaslat jediný formulář tzv. změnový list. Živnostenský úřad pak předá informace finančnímu úřadu, okresní správě sociálního zabezpečení i zdravotní pojišťovně.
Máte-li datovou schránku nebo kvalifikovaný elektronický podpis, formulář lze vyplnit a odeslat prostřednictvím aplikace na stránkách rejstříku živnostenského podnikání.
Podnikatel je o přerušení provozování živnosti do živnostenského rejstříku informován dokumentem, který obsahuje:
- Identifikaci podání;
- Základní identifikační údaje podnikatele;
- Předmět podnikání živnosti, případně živností, jejichž provozování je přerušeno;
- Datum počátku přerušení provozování živnosti;
- Datum konce přerušení provozování živnosti.
Pozor na termín obnovení
V oznámení o přerušení živnosti je třeba uvést datum, do kterého je živnost pozastavena. Přerušit živnost totiž nelze na dobu neurčitou. Po tomto termínu je živnost automaticky obnovena a je třeba začít hradit zálohy na sociální a zdravotní pojištění, plus plnit další povinnosti spojené s podnikáním. Je proto dobré si termín ukončení živnosti někam poznamenat.
V případě opačném, kdy chce podnikatel pokračovat v provozování živnosti před uplynutím doby, na kterou bylo provozování živnosti přerušeno, musí to předem oznámit živnostenskému úřadu. V provozování živnosti pak může pokračovat nejdříve dnem doručení oznámení o pokračování v provozování živnosti nebo pozdějším dnem uvedeným v oznámení.