Problematických e-shopů přibývá. Lidé na ně mohou narazit díky reklamě na sociálních sítích nebo při hledání určitého výrobku.
Podle spotřebitelské organizace dTest jsou neblahé zkušenosti spotřebitelů s nákupy v internetových obchodech jedním z nejvíce řešených témat v jejich spotřebitelské poradně.
Podezřelé jsou slevy i rychlé doručení
Jak uvádí dTest, problematické e-shopy často nešetří nabídkou slevových akcí. Většinou však neuvádějí nejnižší cenu za období 30 dnů před začátkem slevové akce, takže je otázkou, zda se jedná o skutečnou slevu.
Další praktikou je uvádění přinejmenším zavádějících informací ohledně dodání zboží, kdy je u zboží napsáno ‚expresně odešleme do 24 hodin‘. Spotřebitel se tak mylně domnívá, že mu zboží bude doručeno brzy. Při nahlédnutí do obchodních podmínek se pak spotřebitelé dozví, že subjekt, o němž se domnívali, že je prodejcem zboží, je pouhým zprostředkovatelem obchodu například s čínskými prodejci. Patrně z tohoto důvodu pak doručení zásilky, i přes případné expresní odeslání, trvá déle, než spotřebitelé očekávají,
dodává Karolína Valouchová, vedoucí právní poradny spotřebitelské organizace dTest.
Máte zkušenost s podvodným e-shopem?
Zákazníci se při výběru obchodníků často inspirují recenzemi ostatních zákazníků, což je příležitostí pro problematické portály. Opakujícím se rysem je, že recenze působí věrohodně a jsou doplněny různými proklamacemi jako „96 % zákazníků doporučuje“ a dále třeba „0,16 % reklamovanosti“. U takových recenzí bývá napsáno, že jsou ověřeny, ale obchody nevysvětlují, jakým způsobem k ověření dochází. Při nákupu na internetu je třeba být obezřetní a například recenze na daný e-shop si ověřit na nezávislých portálech.