Osoby samostatně výdělečně činné mají povinnost podat přehledy o příjmech a výdajích, respektive přehled o výši daňového základu OSVČ, České správě sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovně. Jsou povinny tiskopisy archivovat?
Podnikání je spojeno s celou řadou povinných tiskopisů a dokumentů. Celou řadu z nich musí po nějaký čas uchovávat, Například pro případnou kontrolu ze strany finančního úřadu.
OSVČ, která vede daňovou evidenci, uplatňuje paušální výdaje nebo se nachází v paušálním režimu, musí archivovat takové doklady, které mají souvislost se stanovením daně z příjmů. Jedná se zejména o faktury, ať už přijaté nebo vydané, a daňová přiznání.
Tyto doklady je nutné archivovat minimálně 3 roky od doby, která začíná plynout od posledního možného data podání daňového přiznání. Poplatník uchovává doklady po dobu, po kterou mu může být doměřena daň podle § 148 daňového řádu. Daň nelze stanovit po uplynutí lhůty pro stanovení daně, která činí 3 roky.
Tato lhůta se může prodloužit, například pokud vyjde v daňovém přiznání daňová ztráta. Doklady, které potvrzují ztrátu, je nutné archivovat minimálně 8 let. Maximální doba archivace je však 10 let.
Video: Jak na podání Přehledu o příjmech a výdajích pomocí služby ePortálu ČSSZ
Autor: Česká správa sociálního zabezpečení / Zdroj: YouTube
Je povinností OSVČ uchovávat kopie přehledů?
Povinnost uchovávat přehledy o příjmech a výdajích za daný kalendářní rok není stanovena zákonem. Je pouze doporučeno, aby si OSVČ kopie přehledů uchovávala pro vlastní kontrolu dat a údajů, které byly odevzdány na příslušnou správu sociálního zabezpečení. Je tedy pouze je jejím zvážení, zda tiskopisy po nějakou dobu archivuje, či nikoli.