Hlavní navigace

Musíte hlásit zdravotní pojišťovně, že odcházíte do důchodu?

12. 8. 2024

Sdílet

12.8.24 /2x/ Důchod, důchodkyně, relax, pohoda Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed

Pokud odcházíte do důchodu, zdravotní pojišťovna se o tom musí dozvědět. V případě zaměstnanců oznámení řeší zaměstnavatel. Jestliže však oznámení nepodá, musí to udělat sám zaměstnanec. 

O odchodu do důchodu se musí zdravotní pojišťovna dozvědět

Kdo začne pobírat důchod, přesune se v systému zdravotního pojištění do kategorie pojištěnců, za které platí pojistné stát. Vůči zdravotní pojišťovně má pak pojištěnec povinnost do 8 dnů nahlásit, že mu vznikl nárok na zařazení do této kategorie, a to do 8 dnů. K oznámení se přikládá písemné rozhodnutí, ve kterém je uvedeno, od jakého data byl starobní důchod pojištěnci přiznán. Tzn. pojištěnec je zařazen do státní kategorie dnem přiznání starobního důchodu – nikoli dnem, kdy dosáhne věku pro odchod do důchodu nebo dnem podání žádosti o důchod, doplnila Viktorie Plívová, mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP ČR). 

Nicméně platí, že za osoby, které jsou před odchodem do důchodu v zaměstnaneckém poměru, plní tuto oznamovací povinnost zaměstnavatel. Lhůta pro oznámení opět činí 8 dnů. Pozor ovšem na to, že v případě, kdyby zaměstnavatel svou povinnost nesplnil, musí oznámení provést zaměstnanec. Zda nahlášení proběhlo, si může pojištěnec ověřit přímo u zaměstnavatele nebo u své zdravotní pojišťovny. 

Samotné informování o odchodu do důchodu lze provést jak na pobočkách zdravotní pojišťovny, poštou, tak vesměs i online. Ať už zvolíte jakoukoli formu, k oznámení je nutné doložit rozhodnutí o přiznání starobního důchodu.

Platíte zálohy na zdravotní pojištění včas?

Autor aktuality

Zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).