Ve vztahu zaměstnanec zaměstnavatel je velice důležitá důvěra. I ta ale může v některých situacích pokulhávat. Pokud má zaměstnavatel podezření, že si jeho člověk odnáší z pracoviště to, co mu nepatří, může ho zkontrolovat?
Pokud se z kanceláře sem tam ztratí štos papírů nebo jede tiskárna či kopírka pro soukromé účely, není to zjevně důvod k podrobným kontrolám. Jsou ale provozy a pracoviště, kde se v taškách zaměstnanců mohou ztrácet mnohem hodnotnější věci. Na zaměstnavateli je, aby takovým situacím jasnými pravidly, co se smí a nesmí, předešel.
Právo zaměstnavatele na kontrolu
O právu zaměstnavatele na možnou kontrolu svých zaměstnanců pojednává zákoník práce. Ten doslova v § 248 odst. 2 říká, že zaměstnavatel je z důvodu ochrany majetku oprávněn v nezbytném rozsahu provádět kontrolu věcí, které zaměstnanci k němu vnášejí nebo od něho odnášejí. Případně smí provádět prohlídky zaměstnanců.
Při kontrole a prohlídce musí být dodržena ochrana osobnosti podle § 11 občanského zákoníku. Osobní prohlídku může provádět pouze fyzická osoba stejného pohlaví.
V praxi se ukazuje, že je namístě uvést jasná pravidla do pracovního řádu či vnitřního předpisu, aby byly jasně stanoveny hranice, ve kterých se zaměstnavatel a zaměstnanec mohou pohybovat.