Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ) upozorňuje na podvodné telefonáty, kdy se volající vydávají za zaměstnance NKÚ a snaží se volaného přimět k převodu peněz. Cílí hlavně na podnikatele.
Podvodníci se vydávají za NKÚ
Jak upozorňuje NKÚ, nejen na podnikatele cílí nová vlna podvodných telefonátů, kdy se volající vydávají za zaměstnance NKÚ a pokouší se volaného přimět k převodu peněz. Hovor zpravidla probíhá tak, že podvodník upozorní na přítomnost dalších osob, které hovor monitorují. Následně v případě podnikatelů uvede, že volaný dluží určitou částku (například za odvody za zaměstnance) a chce po něm převod peněz.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost na tyto případy upozorňuje opakovaně: Podvodníci dnes již dokáží mj. napodobit, podvrhnout oficiální telefonní čísla konkrétních institucí (tzv. spoofing). Před jakýmikoliv neuváženými kroky v podobě odevzdání osobních či jiných citlivých údajů nebo převodu financí si ověřte na infolince dané instituce, zda skutečně volal jejich zaměstnanec. Na základě neověřených telefonátů či komunikace s neznámými osobami prostřednictvím SMS, e-mailů či jiných zpráv rozhodně nedělejte žádná unáhlená rozhodnutí v podobě převodu finančních prostředků, sdílení důvěrných informací o sobě nebo svých bankovních či jiných účtech.
Jak doplňuje NKÚ, úřad neukládá pokuty občanům a ani jim nevolá. Pokud se s takovým telefonátem setkáte, obraťte se neprodleně na Policii ČR.