Senátoři schválili novelu zákona o ochraně spotřebitele, která má zamezit fintám se slevami. Obchodníci budou povinni na zboží, které nabízejí ve slevě, uvádět i jeho původní cenu.
Klamavé jednání týkající se slev vůči spotřebitelům není nic výjimečného. Tomu by však teď měl být konec. Obchodníci budou muset u zlevněného zboží uvádět, za jakou nejnižší cenu před prvním uplatněním akce produkt nabízeli v období, které nesmí být kratší než 30 dnů. Pokud zboží nabízeli kratší dobu, budou uvádět nejnižší cenu za uplynulou dobu.
Výjimku bude mít rychle se kazící zboží
Pravidla pro slevy bude platí jak pro kamenné obchody, tak pro e-shopy. Nová úprava se má vztahovat rovněž na všechna sdělení, v nichž prodávající oznamuje měřitelnou slevu z prodejní ceny výrobku. Výjimkou jsou obecné propagační materiály (katalog výrobků, reklamní letáky, brožury) a propagační emaily prodávajícího, která necílí na upozornění na konkrétní slevovou akci, ale na obecné informování spotřebitele o sortimentu výrobků, které prodávající nabízí, či neobsahuje konkrétní informaci o poskytnuté výši slevy, ale obecné oznámení o konání slevové akce, například „výprodej“, „sleva“, „zaváděcí ceny“.
Nová pravidla se nebudou týkat také slev poskytovaných zákazníkům v rámci tzv. věrnostních programů, které získají jako odměnu za své nákupy, a slev poskytovaných z důvodu zhoršené jakosti nebo vady.
V neposlední řadě dostanou výjimku i výrobky, které podléhají rychlé zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby. Většinou se bude jednat o potraviny s krátkou dobou použitelnosti, či potraviny určené k okamžité konzumaci, jako jsou mléčné výrobky, lahůdkářské výrobky, masné výrobky a uzeniny, čerstvé pečivo, ryby atd., jakož i na výrobky, jimž v krátkém období vyprší doba spotřeby.
Senátory schválená předloha, která vychází z evropských předpisů, přinese také prodloužení možnosti odstoupit od smlouvy o koupi uzavřené například na prodejní akci, a to ze 14 dnů na 30 dnů. Novelu zákona o ochraně spotřebitele musí ještě podepsat rezident.