Pokud je něco zdarma, člověka to většinou zláká. Mnohdy by si ale měl dát pozor, jestli tím, že věc zdarma přijme, nenaletí neseriózním obchodníkům.
Praktika, kdy jsou nabízeny dárky a vzorky zdarma po telefonu, cílí opět především na seniory. Ti jsou volajícím přesvědčeni o tom, dárky a vzorky jsou zasílány proto, aby si je mohli vyzkoušet.
Jak upozorňuje spotřebitelský server dTest, běžně se poté stává, že po nějaké době dorazí balení produktů, tentokrát ale s fakturou na nemalou finanční částku. Pokud chce spotřebitel situaci řešit, většinou je ze strany prodejce informován, že se přijmutím první zásilky zavázal k měsíčnímu odběru. Jestliže pak fakturu neuhradí, prodejce domnělé dlužné částky vymáhá skrze vymahačské společnosti.
Jedná se o nekalou praktiku
Tento typ prodeje ovšem odporuje zákonu. Nabídku na uzavření smlouvy po telefonu musí totiž podnikatel bezprostředně poté písemně potvrdit. Spotřebitele smlouva zavazuje až poté, co projeví souhlas elektronicky nebo podpisem na listině.
Doporučujeme všem spotřebitelům, aby telefonicky nedávali souhlas se zasláním jakýchkoliv dárků nebo vzorků zdarma. Zejména se tak vyhnou potenciálnímu nátlaku ze strany vymahačských společností,
radí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.