Pořídit Vánoce na internetu je sice velice pohodlné, ale stále je takový způsob nakupování spojen s velkými riziky. Jak postupovat, pokud jste nakoupili na podvodném e-shopu, který zakoupené zboží nedodává.
Česká obchodní inspekce neustále apeluje na online zákazníky, aby při nákupu na internetu věnovali zvýšenou pozornost tomu, kde nakupují a zda jsou si jistí, že se jedná o důvěryhodný internetový obchod. Pokud zákazník nakoupí na podvodném e-shopu, může se snadno stát, že se s penězi už neshledá.
Před nákupem na internetu berte v úvahu i to, že internetový obchod lze zřídit téměř odkudkoliv na světě během několika okamžiků, často i zcela anonymně,
uvádí Česká obchodní inspekce na svém webu.
Vymahatelnost práva se v jednotlivých zemích velmi liší. Pokud nakoupíte u subjektu, jehož skutečnou totožnost nelze zjistit, nebo se nachází ve státě s nízkou vymahatelností práva, je šance na získání peněz zpět bohužel nízká,
uvádí úřad.
Jestliže byla platba provedena platební kartou, je možné se obrátit na banku, která platební kartu vydala, s žádostí o provedení tzv. chargebacku transakce. Tato možnost existuje, pokud zboží nebo služba nebyly dodány vůbec, nebo výrazně neodpovídají popisu, např. se jedná o zjevný padělek.
Chargeback může být proveden na základě pravidel karetních asociací. Spotřebitel nicméně na jeho provedení vůči své bance nemá právní nárok a záleží na vstřícnosti dané banky. Obdobné možnosti poskytuje např. i platební systém Paypal.
Při výběru důvěryhodného internetového obchodu se doporučuje hledat odpovědi na následující otázky:
- Jedná se o známý internetový obchod?
- Jaká je historie obchodu na dané doméně?
- Kdo je provozovatelem internetového obchodu? Jak se obchodník prezentuje?
- Jsou ceny nápadně nízké?
- Publikuje internetový obchod řádné obchodní podmínky?
- Požaduje internetový obchod platbu předem?
- Může zasáhnout Česká obchodní inspekce?