Nákup elektroniky v kamenných prodejnách už nefrčí. Válcují je e-shopy

Sdílet

18. 11. 24 / 1x / nákup, elektro, televize, obchod Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Nejen v rámci Black Friday je nejvíce slevových nabídek na elektroniku. Data ukazují, že ji lidé nejčastěji nakupují přes e-shopy. 

Podle národních dat společnosti NADA na reprezentativním vzorku české internetové populace více než polovina dotázaných nakupuje elektro především přes internet, v nejrůznějších e-shopech, ať již zaměřených výhradně na elektroniku (22 %) nebo v takových, které nabízejí i jiné zboží (32 %). 

Třetina Čechů pak nakupuje elektroniku nejčastěji ve velkých kamenných elektroprodejnách, respektive pobočkách obchodních řetězců. Každý desátý pak dává přednost malým kamenným elektroprodejnám. 

Graf s odpověďmi, v jakém elektroobchodě respondenti nejčastěji nakupují

Graf s odpověďmi, v jakém elektroobchodě respondenti nejčastěji nakupují

Autor: NADA Research

Ukazuje se, že lidé, kteří volí pro své nákupy elektroniky častěji internetové obchody než kamenné prodejny, jsou zároveň ti, kdo nakupují elektroniku mnohem více. 

Analytik Radek Pileček ze STEM/MARK k tomu dodává, že u preferencí e-shopů a kamenných prodejen jim vychází poměr přibližně 5:4 ve prospěch e-shopů. Ale když navíc zohledníme frekvenci nákupů, misky vah se na stranu e-shopů překlopí ještě výrazněji, až k poměru 2:1, upřesňuje. 

Nákup elektroniky přes internet preferují zejména mladší věkové skupiny, kdy až do věku 45 let dávají e-shopům přednost dvě třetiny oslovených. Kamenné prodejny mají převahu u věkových skupin od 55 let výše a také u žen. Ty podle Pilečka tomuto typu zboží tolik nerozumí, a proto si rády nechají poradit od prodavačů či asistentů v daných obchodech. 

Na Amazonu pomáhá zákazníkům s nákupem umělá inteligence. Co umí? Přečtěte si také:

Na Amazonu pomáhá zákazníkům s nákupem umělá inteligence. Co umí?

Prodejce Češi dobře znají

Průzkum se zaměřil také na znalosti a využívání různých značek obchodů (nejen) s tímto typem zboží. Z výsledků je patrné, že hned šest různých obchodů s elektronikou se může pyšnit tím, že je zná více než 90 % české internetové populace. Jedná se o prodejce Datart, Alza, Mall, Planeo Elektro, Okay a Electro World. Nejčastěji využívanými obchody s elektronikou (bez rozlišení online a offline nákupů) jsou Datart a Alza. 

Připlácíte si při nákupu v e-shopu pojištění proti rozbití nebo krádeži výrobku?

Podívejte se na elektroniku zabavenou berňákem

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).