Nejen v rámci Black Friday je nejvíce slevových nabídek na elektroniku. Data ukazují, že ji lidé nejčastěji nakupují přes e-shopy.
Podle národních dat společnosti NADA na reprezentativním vzorku české internetové populace více než polovina dotázaných nakupuje elektro především přes internet, v nejrůznějších e-shopech, ať již zaměřených výhradně na elektroniku (22 %) nebo v takových, které nabízejí i jiné zboží (32 %).
Třetina Čechů pak nakupuje elektroniku nejčastěji ve velkých kamenných elektroprodejnách, respektive pobočkách obchodních řetězců. Každý desátý pak dává přednost malým kamenným elektroprodejnám.
Ukazuje se, že lidé, kteří volí pro své nákupy elektroniky častěji internetové obchody než kamenné prodejny, jsou zároveň ti, kdo nakupují elektroniku mnohem více.
Analytik Radek Pileček ze STEM/MARK k tomu dodává, že u preferencí e-shopů a kamenných prodejen jim vychází poměr přibližně 5:4 ve prospěch e-shopů. Ale když navíc zohledníme frekvenci nákupů, misky vah se na stranu e-shopů překlopí ještě výrazněji, až k poměru 2:1,
upřesňuje.
Nákup elektroniky přes internet preferují zejména mladší věkové skupiny, kdy až do věku 45 let dávají e-shopům přednost dvě třetiny oslovených. Kamenné prodejny mají převahu u věkových skupin od 55 let výše a také u žen. Ty podle Pilečka tomuto typu zboží tolik nerozumí, a proto si rády nechají poradit od prodavačů či asistentů v daných obchodech.
Prodejce Češi dobře znají
Průzkum se zaměřil také na znalosti a využívání různých značek obchodů (nejen) s tímto typem zboží. Z výsledků je patrné, že hned šest různých obchodů s elektronikou se může pyšnit tím, že je zná více než 90 % české internetové populace. Jedná se o prodejce Datart, Alza, Mall, Planeo Elektro, Okay a Electro World. Nejčastěji využívanými obchody s elektronikou (bez rozlišení online a offline nákupů) jsou Datart a Alza.