Necháváte zaměstnance pracovat přesčas? Pozor na jejich výsledky

24. 7. 2024

Sdílet

24. 7. 24 / 1x / přesčas, zaměstnanci, práce, tma Autor: Podnikatel.cz s využitím DALL-E, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Z průzkumu společnosti Pipedrive mezi profesionály z oblasti prodeje a marketingu z 85 zemí vyplynulo, že práce přesčas neznamená lepší výkon, ale naopak pokles výsledků. Přitom bez přesčasů pracuje jen třetina respondentů.

Jak píše CFOworld.cz, nejlépe cíle plnili ti, kdo mají pružnou pracovní dobu nebo můžou pracovat z domova.

Kdo se chce stát v dnešním pracovním světě atraktivním zaměstnavatelem nebo jím chce zůstat, musí nabízet možnost hybridní práce. Kromě toho je moderní pracovní kultura typická celostním přístupem, který obsahuje psychologické, technologické a fyzické faktory zaměřené na podporu zaměstnanců. Přispívají k pocitu sounáležitosti a podporují osobní i profesní rozvoj. Přijetí takového přístupu umožňuje společnostem vytvořit dynamické prostředí, ve kterém jsou jejich lidé spokojení, což nejen přitahuje špičkové talenty, ale zlepšuje i celkovou produktivitu a nasazení, vysvětluje Tanya Channing, chief people & culture officer ve společnosti Pipedrive.

Ukazatelem toho, jak jsou správné pracovní podmínky pro produktivitu důležité, je problém přesčasů. Podle průzkumu Pipedrive totiž práce přesčas loni znamenala místo lepšího dosahování pracovních cílů naopak o 10 % horší výsledky. Jen 31 % dotázaných přitom pracovalo pouze během povinné pracovní doby. Desetina respondentů naopak uvedla, že týdně odpracují přes 16 hodin navíc. Někteří prodejci tak mají svůj pracovní týden fakticky šedesátihodinový.

Nejvíce přesčasů odpracují lidé na pozicích CEO a zakladatelů firem, muži a lidé ve financích nebo stavebnictví. Co se týče zemí, pracují na dodatečné hodiny nejvíc lidé v USA a Spojeném království.

Přestože dvě třetiny lidí pracují nad rámec povinné pracovní doby, je většina lidí spokojená se svou work-life balance. 64 % dotázaných popsalo svou rovnováhu mezi prací a osobním životem jako dobrou nebo velmi dobrou. Jen každý desátý ji považuje za špatnou nebo velmi špatnou. Podle očekávání přitom platí, že čím méně přesčasů, tím jsou lidé spokojenější.

Děláte přesčasy?

Klíčem k dobré work-life balance je pracovní flexibilita. 40 % prodejců uvedlo, že když jejich společnost zavedla pružnou pracovní dobu nebo možnost pracovat na dálku, zlepšila se jejich duševní pohoda. U 28 % respondentů se zlepšila dokonce významně. Ženy pozitivní změnu vnímaly o něco více než muži (74 % vs. 66 %).

Kladný dopad pracovní flexibility pociťovali také o něco více lidé ve velkých společnostech než v malých firmách. V podnicích do deseti zaměstnanců došlo ke zlepšení duševní pohody u 66 % lidí, ve firmách do sta zaměstnanců to bylo u 69 % lidí a ve společnostech s více než sto zaměstnanci se lépe cítilo 72 % dotázaných.

Kromě duševní pohody má větší volnost v práci pozitivní vliv také na výkonnost a produktivitu. Více než tři čtvrtiny (77 %) respondentů souhlasí s tím, že volná pracovní doba a možnost práce na dálku zlepšila jejich pracovní výkon. 19 % dotázaných se k tomuto tvrzení staví neutrálně a 4 % s ním nesouhlasí.

Když firma podporuje flexibilní uspořádání práce, posiluje tím organizační kulturu a klade důraz na důvěru v zaměstnance. Aby mohla taková kultura prosperovat, musejí šéfové zaměstnancům umožnit dělat samostatná rozhodnutí, která zlepší jejich produktivitu a pocit z pracovního dne. Jedna možnost, jak budovat kulturu nezávislosti, je digitalizovat většinu procesů a úkolů, a podpořit tak dlouhodobý úspěch. Flexibilita podporuje pocit odpovědnosti a nezávislosti, což vede k větší angažovanosti a výkonnosti, vysvětluje Channing.

Jednou z technologií, která může ke spokojenosti a lepší work-life rovnováze přispět, je v oblasti prodejů používání CRM softwaru nebo nástrojů automatizace. Jak z průzkumu vyplynulo, je ale důležitý také pocit podpory, a to jak na pracovišti od nadřízených, tak v soukromém životě od rodiny a přátel. (CFOworld.cz)

Práce přesčas? Víme, na co si zaměstnavatelé musí dát pozor Přečtěte si také:

Práce přesčas? Víme, na co si zaměstnavatelé musí dát pozor

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).