Hlavní navigace

Nedopustilo se brašnářství nekalých praktik? Jeho zákazníci se mohou bránit

9. 8. 2024

Sdílet

9.8.24 /3x/ Zklamání, odmítnutí, nejistota Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed

Brašnářství Tlustý a spol. nabízející kožené zboží zveřejnilo na facebookovém profilu informaci o finančních problémech a vyzvalo zákazníky ke koupi produktů. Záhy se však ukázalo, že šlo jen o způsob, jak získat více zakázek. Řada zákazníků se tak může cítit podvedena.

Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, popisuje, že jestliže byly výroky ohledně krachu společnosti nepravdivé či zavádějící, tedy motivované spíše snahou povzbudit zákazníky k novým objednávkám, společnost se mohla dopustit nekalé obchodní praktiky. Takové jednání by podle ní bylo možné podřadit dokonce pod nejzávažnější formu nekalých obchodních praktik, a to agresivní obchodní praktiku.

Kolem hospodaření Brašnářství Tlustý začínají kolovat pochybnosti Přečtěte si také:

Kolem hospodaření Brašnářství Tlustý začínají kolovat pochybnosti

Zákon o ochraně spotřebitele výslovně uvádí, že obchodní praktiky jsou považovány za agresivní, pokud prodávající prohlašuje, že jestliže si spotřebitel výrobek nebo službu nekoupí, ohrozí tím jeho podnikání, pracovní místo nebo existenci.

Nejsme bankrotáři. Dejte nám teď v létě práci, otočilo Brašnářství Tlustý Přečtěte si také:

Nejsme bankrotáři. Dejte nám teď v létě práci, otočilo Brašnářství Tlustý

Podle zákona o ochraně spotřebitele je obchodní praktika nekalá tehdy, je-li jednání podnikatele vůči spotřebiteli v rozporu s požadavky odborné péče a je způsobilé podstatně ovlivnit jeho ekonomické chování tak, že může vést spotřebitele k rozhodnutí ohledně koupě, které by jinak neučinil.

Spotřebitelé dotčení nekalou obchodní praktikou pak mají právo na zjednání nápravy. Eduarda Hekšová upřesňuje, že spotřebitelé, kteří zakoupili výrobek v domnění, že pomohou společnosti od hrozícího krachu, ačkoliv by jinak k nákupu zboží v danou chvíli nepřistoupili, mohou odstoupit od smlouvy ve lhůtě 90 dnů od uzavření smlouvy a požadovat vrácení zaplacené kupní ceny, popřípadě požadovat slevu úměrnou závažnosti nekalé obchodní praktiky. 

Právo na zjednání nápravy spotřebitelům vzniká v důsledku spáchání nekalé obchodní praktiky, proto je lhůta 90denní, nikoliv 14denní, jak ji spotřebitelé znají například při vracení zboží zakoupeného na internetu, dodává Hekšová s tím, že ze stejného důvodu se neuplatní ani výjimky z práva na odstoupení od smlouvy uzavřené distančním způsobem či mimo obchodní prostory mezi něž patří mj. nemožnost odstoupení v případě zboží vytvořeného či upraveného dle přání zákazníka.

Podpořili byste podnik před insolvencí nákupem některého z jeho produktů?

Mohou se objevit i sankce

Nekalé obchodní praktiky jsou zakázané a společnost může také sankcionovat dozorový orgán příslušný podle druhu zboží či služby. V tomto případě se jedná o Českou obchodní inspekci.

Autor aktuality

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).