Neprodanou zmrzlinu nabízeli druhý den. Mohou za to zaplatit

26. 8. 2021

Sdílet

28.7.23 3krát/ Muž, léto, zmrzlina, rozčarování, smutek, nechuť Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

K létu patří zmrzlina. Její prodej ale musí splňovat jasně daná pravidla. Potravinářská inspekce zamířila na kontrolu mezi prodejce kopečkových a točených zmrzlin a ledů do nápojů. Inspektoři hodnotili 97 vzorků točených a kopečkových zmrzlin a 47 z nich nesplnilo hygienické limity. 

Řada provozovatelů nedodržuje předepsané postupy pro výrobu kopečkových a točených zmrzlin a ledů do nápojů. Významná část odebraných vzorků nesplnila požadavky právních předpisů zejména v oblasti limitů pro přítomnost bakterií a takové potraviny představují riziko pro zdraví spotřebitele. Letos zjištěné podíly nevyhovujících vzorků patří k nejvyšším za posledních pět let.

Ve vzorcích zmrzlin laboratorní rozbory potvrdily nadlimitní počty kolonií bakterií čeledi Enterobacteriaceae. Za hlavní příčinu nevyhovujících výsledků lze považovat nedodržení hygieny výroby, nedostatečnou sanitaci zařízení a kontaminované vstupní suroviny. Roli může hrát i nedostatečné proškolení personálu. 

Neprodanou zmrzlinu nabízejí následující den

Jednou z charakteristických příčin problémů u točených zmrzlin je nežádoucí praxe, kdy provozovatelé zmrzlinu na konci dne nelikvidují, ale následující den ji vrací zpět do stroje, čímž může docházet k přenášení bakteriální kontaminace ze stroje na zmrzlinovou směs a zpět. Mezi nevyhovujícími vzorky převažuje vanilková zmrzlina, což lze přičíst rozšířenosti této příchutě.

V provozovnách, kde byly odebrány nevyhovující vzorky, kontroloři zakázali užívání zařízení (např. výrobník ledu, zmrzlinový stroj a související náčiní), nařídili provozovateli provedení jeho sanitace a následné provedení mikrobiologického rozboru akreditovanou laboratoří. Až po vyhovujícím výsledku rozboru inspektoři umožní zařízení znovu používat.

Autor aktuality

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).