Nové pokuty pro hospody a jejich zákazníky. Toto se od listopadu zavádí

20. 10. 2021

Sdílet

20.10. /1x/ Restaurace, rouška, zákazník, OTN Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Od 1. listopadu se mění opatření, která opět dolehnou na provozovatele restaurací. 

Nově kontrola OTN i v restauracích

Nově budou muset kontrolovat, zda jejich zákazníci splňují podmínku OTN, tedy očkování, negativní test či prodělaná nemoc v posledních 180 dnech. Schválila to po dnešním mimořádném jednání vláda. 

Oproti jiným provozovnám nemusí provozovatelé restaurací kontrolovat zákazníky ihned při vstupu. Stačí, když obsluha zkontroluje zákazníka po usazení ke stolu. Je však povinna zákazníka z prostoru vykázat, pokud podmínku OTN nesplní. V opačném případě hrozí provozovateli restaurace pokuta. Pokud zákazník prostor odmítne opustit, může ho vykázat hygiena nebo Policie ČR, a to na základě upozornění provozovatele. 

Psali jsme: V restauracích budou muset od listopadu kontrolovat očkování či testy zákazníků

Pro zákazníky restaurací také bude platit pokuta v tom okamžiku, kdy se prokážou zfalšovaným certifikátem či potvrzením. 

Jak to ale bude v případě, kdy obsluha restaurace obslouží zákazníka, který nebude splňovat OTN? Kdo konkrétně dostane pokutu? V tomto případě má ministerstvo zdravotnictví ústy svého šéfa Adama Vojtěcha jasno, pokutu dostanou oba subjekty, tedy zákazník i provozovatel restaurace. 

Odlišná situace bude v případě, kdy se v restauračním zařízení bude konat organizovaná zábava, například uzavřená narozeninová párty. V tomto případě je za platnost OTN odpovědný organizátor akce, nikoli provozovatel restaurace. Pokud by podmínka splněna nebyla, pokutu dostane organizátor, ale i ti účastníci akce, kteří podmínku OTN nesplňují. 

Jak budou vypadat pokuty?

  • Zákazník zfalšuje certifikát či potvrzení – pokutu dostává zákazník
  • Zákazník nemá platné OTN a je obsloužen - pokutu dostává zákazník i provozovatel
  • Zákazník nemá platné OTN při organizované akci – pokutu dostává zákazník a organizátor akce

Jak je to s ochranou dýchacích cest? 

Pro všechny zákazníky bude platit také povinnost ochrany dýchacích cest, a to v případě, že neprobíhá přímá konzumace jídla. Mnozí zákazníci však toto opatření obcházejí tím, že si na stůl nechávají postavit sklenici s vodou. Za přímou konzumaci ale toto považovat nelze. 

Ochrana dýchacích cest musí být zároveň zajištěna výhradně respirátorem nebo chirurgickou rouškou. Ochrana musí zakrývat jak ústa, tak i nos. Pokud nemá zákazník nasazený respirátor zároveň i na nose, nelze toto považovat za ochranu dýchacích cest a zákazník se tak dopouští porušení opatření s hrozbou další sankce. 

Autor aktuality

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).