Novela občanského zákoníku, která přináší nejen pro e-shopy řadu změn, v pátek 6. ledna nabyla účinnosti. Mění se například pravidla pro počítání slev.
Slevy získaly přesně daná pravidla
Dnes nabyly účinnosti změny zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, kterými vláda implementovala evropskou směrnici “Omnibus”. Řada novinek se týká fungování e-shopů a on-line platforem. Jednou z oblastí, které se mění, je uvádění slev. Pravidla, která se nově zavádí, mají pomoci k odstranění umělého navyšování cen před slevou.
Obchodníci musí nově veškerá oznámení o slevě uvádět z nejnižší ceny, za kterou zboží prodávali v rozmezí 30 dnů před poskytnutím slevy. Pokud obchodník bude cenu postupně zvyšovat, může ji uvádět z ceny v době 30 dnů před prvním poskytnutím slevy. Ke zvyšování slevy musí však docházet kontinuálně bez přerušení, a to po vymezenou dobu. Opět platí, že rozhodným obdobím je 30 dnů. Pokud by ve sledovaném období došlo ke snížení ceny, následně k jejímu vrácení na původní hodnotu před slevou a opětovnému snížení ceny, pak by musela být sleva uváděna z prvního snížení ceny.
Nové informační povinnosti pro e-shopy
Online tržiště (čili samotné e-shopy či různé platformy sdružující vice prodejců) musí nově plnit některé nové informační povinnosti. Jde například o informace o tom, zda je třetí strana nabízející výrobek nebo službu prodávajícím či nikoliv.
Online obchody musí dále informovat, na základě jakých parametrů jsou řazeny nabídky v případě vyhledávání. Součástí informace musí být i informace o relativní váze (poměru) těchto parametrů ve vztahu k ostatním parametrům. Za nekalou obchodní praktiku je považováno jednání, kdy poskytovatel on-line tržiště umístí na přední pozice seznamu výsledků vyhledávání produkt, který tam umístil za úplatu, a zákazníka na placenou reklamu neupozorní.
Stejně tak je zakázáno zveřejňovat falešné nebo zkreslené recenze a prodejci budou muset kontrolovat, že hodnocení udělili skutečně lidé, kteří si výrobek zakoupili nebo ho užili. E-shopy musí rovněž uvádět informace o tom, zda a jak zajišťují, aby jimi zveřejněné recenze pocházely od spotřebitelů, kteří si výrobek nebo službu skutečně pořídili.
Z e-shopů už nebudou půjčovny
Po 8 letech též konečně došlo k opravě chybné transpozice evropské směrnice do občanského zákoníku, která zaměnila způsob používání a použití zboží před odstoupením od smlouvy a následným vrácením. Špatná formulace v zákoně způsobila, že i někteří zákazníci začali dělat z e-shopů půjčovny, když zboží zakoupili, aktivně jej během 14 dnů využívali a následně odstoupili od smlouvy. E-shop jim pak musel vyplatit plnou cenu zpět, přestože zboží bylo opotřebené „jen“ běžným užíváním.
Nově slova „nakládat s ohledem na jeho povahu a vlastnosti“ nahradila slova „k tomu, aby se obeznámil s povahou, vlastnostmi a funkčností zboží". Tato úprava tak zajistí, aby zůstalo zachováno právo spotřebitele odstoupit od smlouvy i v případě, že zboží používal ve vyšší míře, než kterou vyžaduje základní seznámení se zbožím, na druhé straně pak stanoví jeho odpovědnost za případné snížení hodnoty zboží vzniklé v důsledku běžného používání zboží během lhůty pro odstoupení od smlouvy.
Prodej po telefonu je nutné potvrdit písemně
Zavádí se i novinky, které se netýkají e-shopů, a to dokonce nad rámec směrnice. Ode dneška už například nestačí pro uzavření smlouvy pouhý telefonát. Novela zavedla, že aby byla smlouva platná, podnikatel bude muset spotřebiteli svou telefonickou nabídku potvrdit v textové podobě, tj. např. e-mailem, a spotřebitel bude muset svou vůli smlouvu uzavřít potvrdit také v textové podobě.