Česká obchodní inspekce pokračuje v kontrolách zaměřených na ochranu spotřebitele, při nabídce a prodeji zboží v souvislosti s poskytováním slev. Mezi kamennými i internetovými obchody provedla v druhém čtvrtletí přes 250 kontrol a problémy odhalila ve více než 40 %.
Nejčastějším zjištěním bylo porušení § 12a zákona o ochraně spotřebitele, týkajícího se informace o slevě a též údaje o nejnižší ceně, za kterou byl výrobek prodáván v době 30 dnů před poskytnutí slevy. Tato povinnost, která se vztahuje k informaci o slevě, byla porušena celkem v 35 případech.
Porušení § 3 zákona o ochraně spotřebitele, který upravuje poctivost prodeje výrobků a poskytování služeb bylo zjištěno ve 29 případech. Z toho ve 27 případech došlo k porušení ustanovení § 3 odst. 1 písm. c), kdy došlo k nesprávnému účtování prodávaných výrobků.
Mezi třetí nejčastěji porušované ustanovení zákona o ochraně spotřebitele patřil § 12 týkající se povinnosti prodávajícího informovat v souladu s cenovými předpisy o ceně prodávaných výrobků nebo poskytovaných služeb. Tyto nedostatky byly zjištěny ve 24 případech.
Nakupujete podle slevových akcí?
Celkem v 17 případech bylo zjištěno užití nekalé obchodní praktiky, která podstatně narušuje nebo je způsobilá podstatně narušit ekonomické chování spotřebitele (§ 4, § 5 a § 5a zákona o ochraně spotřebitele). Ve 44 případech pak bylo prokázáno porušení dalších právních předpisů.
Jak upřesňuje Česká obchodní inspekce, tak na základě zjištěných porušení právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce nabylo v období od 1. 4. 2024 do 30. 6. 2024 právní moci celkem 126 sankčních opatření v celkové hodnotě 5 784 000 Kč.