Lidé se často mylně domnívají, že pokud nepřevezmou objednané zboží přes internetový obchod, odstupují tak od uzavřené smlouvy. Naopak, porušují tím zákon.
Jak upozorňuje spotřebitelský server dTest, nepřevzetí zboží neznamená odstoupení od smlouvy. Mnohdy se spotřebitelé domnívají, že při nákupu online nemusí plnit žádné další povinnosti. To je rozšířený omyl,
uvedla Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.
Zákon říká, že spotřebiteli vzniká povinnost převzít objednané zboží a uhradit za něj částku v dohodnutém termínu, a to uzavřením smlouvy mezi spotřebitelem a prodávajícím. Platí to i v momentě, kdy si spotřebitel zásilku nepřevezme. Je to povinnost, která spočívá na spotřebiteli, pokud zvolil doručení nebo osobní odběr zboží,
dodává Hekšová.
Za nepřevzetí objednaného zboží zaplatíte
Prodejce má právo po takovém spotřebiteli požadovat náhradu za náklady, které jsou spojené se skladováním zboží. Náklady je možné dále právně vymáhat, protože byla porušena kupní smlouva ze strany kupujícího.
Jestliže bude spotřebitel s odstoupením od smlouvy otálet, může nakonec zaplatit vyšší částku než stálo samotné zboží, které objednal a následně nepřevzal. Jak však upozorňuje Eduarda Hekšová, výše nákladů musí být odůvodnitelná a přiměřená. Ideálně by měl prodávající o těchto nákladech na skladování informovat již v rámci kupní smlouvy či ve svých obchodních podmínkách.
E-shopy se snaží spotřebitele od takového postupu odrazovat. Například tak, že zvýší poplatek za dobírku, neumožní dobírku u objednávek s nízkou hodnotou nebo si nastaví interní blacklist. Pokud si u nich zákazník vícekrát nepřevezme zboží, dobírku mu poté už neumožní.