Spousta lidí plánuje během zimy vyrazit na hory. Jaké jsou však podmínky pro ubytování v hotelech nebo penzionech? Kdo nese odpovědnost, pokud podmínky pro ubytování cestovatel nedodrží, a hotel ho proto odmítne ubytovat?
I letošní zimní sezóna je poznamenaná covidovou pandemií. Oproti loňskému roku se však nezakázal provoz lyžařských středisek. Pokud se budou chtít lidé na horách ubytovat, musí splnit dané podmínky. Pro návštěvu hotelů a penzionů v tuzemsku je však nutné splnit stanovené ochranné zdravotní podmínky bez ohledu na to, zda tyto podmínky byly cestovatelům známy v okamžiku uzavírání smlouvy o ubytování nebo se změnily až později,
uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, na kterou se lidé často v této věci obracejí.
Pravidla při ubytování v hotelech
Poskytovat ubytovací služby je možné všem, kteří nemají žádné příznaky onemocnění a prokáží, že splňují jednu z podmínek (toto neplatí pro děti do 12 let), které jsou popsané v ŽS Systém O-N-(T): Očkování – prodělaná Nemoc. Prokazovat se lze pouze certifikátem o očkování, potvrzením o prodělání onemocnění covid-19 ne starším než 180 dní. PCR testy jsou uznávány pouze ve výjimečných případech.
Tyto osoby se mohou ubytovat nejdéle na 7 dní, a pokud chtějí pobyt prodloužit, musejí splnit tuto podmínku znovu.
V souvislosti s prokázáním bezinfekčnosti platí výjimka možnosti prokázání se PCR testem (ne starším než 72 hod.), pro ubytované osoby z důvodu pracovní cesty, potřeby péče o jinou osobu, osobě má být poskytnuta zdravotní služba a již ubytovaným osobám (před nařízením změn).
Ubytovací služby mohou být kromě těchto osob poskytnuty také následujícím osobám:
- Těm, kterým byla nařízena izolace nebo karanténa.
- Těm, kteří jsou v bytové nouzi a kterým ubytování zprostředkoval územní samosprávný celek (obec, kraj…).
Psali jsme: Neočkovaným se omezí život. Co všechno se mění v opatřeních od 22. listopadu?
V ubytovacích zařízeních, je nutné mít ve všech společných prostorách nasazený respirátor či jiný ochranný prostředek bez výdechového ventilu s filtrační účinností alespoň 94% (respirátory třídy FFP2 / KN 95, nanorouška apod.).
Co musí zajistit provozovatel hotelu
- Při vstupu i ve vnitřní části provozovny musí být pro zákazníky zajištěna možnost si vydezinfikovat ruce. Dezinfekce musí být také umístěna u často dotýkaných ploch (kliky, zábradlí, madla, vypínače), aby si zákazníci i zaměstnanci mohli ruce pravidelně dezinfikovat.
- Provozovatel zajistí pravidelnou dezinfekci často dotýkaných ploch (kliky, madla, zábradlí, vypínače).
- Rovněž je důležité věnovat zvýšenou péči úklidu pokojů a nakládání s ručníky a lůžkovinami.
Restaurace v ubytovacích zařízeních mají stejné podmínky jako ostatní stravovací zařízení.