Ombudsman si posvítil na postupy berňáků u kompenzačního bonusu

7. 3. 2022

Sdílet

7.3.22 /2x/ Lupa, dokument, kontrola, smlouva, audit Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Při vyřizování žádostí o kompenzační bonus 2022 porušovala finanční správa podle odborníků zákony. Jedním z prohřešků bylo i to, že úředníci tlačili na žadatele, aby svoji žádost stáhli. Přitom právě kvůli tomuto chování zahájil už před rokem šetření veřejný ochránce práv.

Ombudsman šetří finanční správu

Už v lednu 2021 zahájil ombudsman šetření týkající se postupu finančních úřadů při vyřizování žádostí o kompenzační bonus. Mnozí žadatelé ve svých stížnostech uváděli, že je úředníci finančních úřadů neformálně kontaktovali s doporučením, aby žádost o kompenzační bonus vzali zpět, protože na bonus údajně nemají nárok. Obávám se, že důsledkem takového postupu finančního úřadu může být v řadě případů i to, že žadatel v důsledku své neznalosti právních předpisů může utrpět újmu na svých právech, upozornil již dříve ombudsman Stanislav Křeček.

Jakmile totiž žadatelé vzali podanou žádost zpět, finanční úřad se jí přestal zabývat a nevydal tak žádné rozhodnutí, proti kterému by se případně mohli podnikatelé účinně bránit odvoláním. Počátkem února 2022 vydal ombudsman na základě získaných poznatků zprávu o šetření, kde generální ředitelku GFŘ seznámil se svými závěry a vyzval ji, aby se k nim vyjádřila. V současné době je tedy šetření stále otevřené, proto nemůžeme zveřejňovat podrobnosti o konkrétních závěrech. V této chvíli není ani možné odhadnout, kdy by mohl ombudsman toto šetření uzavřít, upřesnila serveru Podnikatel.cz Markéta Bočková, mluvčí veřejného ochránce práv.

Podle finanční správy je meritem šetření otázka míry poučovací povinnosti správce daně, respektive způsob, využití a rozsah její realizace. Správcům kompenzačního bonusu je ze strany Generálního finančního ředitelství problematika informování o možnosti zpětvzetí žádosti o kompenzační bonus konstantně prezentována tak, že neformální komunikace s žadatelem o kompenzační bonus by se měla řídit všeobecnou mírou slušnosti a neměl by na něj být vyvíjen jakýkoliv nátlak stran zpětvzetí žádosti o kompenzační bonus, komentoval šetření Klára Křehlová, mluvčí GFŘ.

Psali jsme: Berňáky odmítají vyplácet kompenzační bonus, používají při tom nezákonné postupy 

Finanční správa se nepoučila a opět dělala to samé

Jak zjistil server Podnikatel.cz, finanční správa se navzdory prošetřování ze strany ombudsmana nepoučila a i při vyřizování žádostí o kompenzační bonus 2022 tlačili úředníci na podnikatele, aby svoji žádost stáhli. Úředníci navíc místo rychlého vyplacení bonusu, jak jim stanovuje zákon, začali podnikatele “kádrovat”, že podle jejich názorů nebyli opatřeními nijak dotčeni a aby doložili, že na bonus mají nárok.

Psali jsme: Tady jsou příběhy podnikatelů, na které berňák tlačil kvůli kompenzačnímu bonusu

Finanční úřady navíc kontaktovaly podnikatele neformálně e-mailem či telefonem, a dokonce stanovovaly lhůty, dokdy mají požadované věci doložit. Když dotyčný na neformální výzvu nijak nereagoval, finanční úřad odmítl kompenzační bonus vyplatit a vydal rozhodnutí o zastavení řízení. Podle odborníků jde o nezákonné postupy.

Autor aktuality

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. Chystá nový byznysový podcast.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).