Se změnou trvalého bydliště OSVČ je spojeno několik povinností. Skutečnost je nutné nahlásit celé řadě institucí. Například zdravotní pojišťovně je třeba změnu ohlásit do 30 dnů.
Na sesterském serveru Měšec.cz podrobně: Změna trvalého bydliště 2022: jak postupovat a které doklady vyměnit?
Jak je to však s povinností nahlásit změnu trvalého bydliště České správě sociálního zabezpečení?
V případě, že OSVČ změní svůj trvalý pobyt, není nutné v současné době pospíchat na Českou správu sociálního zabezpečení. Ta se totiž o této skutečnosti dozví prostřednictvím Informačního systému základních registrů.
Není třeba hlásit za dané podmínky
Není tedy nutné, aby změnu oznámila původně místně příslušné správě sociálního zabezpečení, která po zjištění změny z informačního systému realizuje sama převod spisové dokumentace OSVČ. Podmínkou však je, že OSVČ činnost vykonává a tuto skutečnost dříve oznámila původně místně příslušné OSSZ.
Po předání spisové dokumentace obdrží OSVČ od nově místně příslušné správy sociálního zabezpečení aktuální informace. Tedy podobu nového variabilního symbolu a čísla účtu, na které má nově hradit zálohy na pojistné, případně pojistné a penále.
Pokud chce OSVČ přesto oznámení učinit, může podání učinit jak elektronicky, tak v analogové podobě. Oznámení o změně trvalého pobytu je možné také uskutečnit zasláním změnového listu Jednotného registračního formuláře, který se podává u živnostenského úřadu.