Na seniory cílí další „nekalé“ jednání ze strany neseriózních obchodníků. Ti přišli na to, jak jim vnutit zboží, aniž by bylo možné se ze smlouvy vymanit. Obchází tak pravidla pro předváděcí akce.
O nové praktice informuje spotřebitelský server dTest, na který se dotčení senioři obracejí prostřednictvím právní poradny a portálu VašeStížkonosti.cz.
Podnikatel pomocí reklamních e-mailů nebo letáků vyzve spotřebitele, aby se zúčastnil předváděcí akce, která probíhá v prodejně. Zde jim zboží posléze i prodá. Spotřebitel, v těchto případech zejména senior, chce posléze od smlouvy odstoupit. Je poučen, že je to v případě předváděcích akcí možné. Podnikatel ale odstoupení neumožní.
Proč nelze odstoupit od smlouvy?
Jak upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, odstoupení od kupní smlouvy, kterou spotřebitel uzavřel na předváděcí akci v prostorách prodejce, je dle občanského zákoníku možné jen v případě, že k uzavření smlouvy došlo bezprostředně poté, co podnikatel oslovil spotřebitele mimo své obchodní prostory.
Pokud by tedy prodejce oslovil kolemjdoucího před prodejnou a následně šli na prodejnu, kde by smlouvu uzavřeli, jedná se o prodej mimo obchodní prostory a spotřebitel může odstoupit od smlouvy. Ve výše zmíněném případě se však jedná o běžný prodej na kamenné prodejně,
vysvětluje Eduarda Hekšová.
Nezáleží na tom, jestli prodejce zboží „předvádí” nebo jestli spotřebiteli zaslal „pozvánku k navštívení prodejny”, odstoupení není možné.