Návrh ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) na zastropování cen energií čelí v připomínkovém řízení poměrně velké kritice od Odboru kompatibility Úřadu vlády ČR.
Jak má vypadat zastropování
MPO poslalo na konci minulého týdne do připomínkového řízení nařízení vlády, které stanovuje pravidla pro zastropování cen energií. Cena elektřiny má být zastropována na úrovni 6,05 Kč včetně DPH za KWh a cenu plynu na 3,03 Kč včetně DPH za KWh. Stálé měsíční plat bude pro existující smlouvy zmražen na stávající úrovni, pro nové smlouvy bude stanovena maximální hodnota v nařízení vlády na úrovni 130 Kč/měsíc/odběrné místo.
U elektřiny se má cenový strop týkat všech zákazníků na hladině nízkého napětí, přičemž strop se bude týkat 100 % jejich spotřeby. Strop se tak týká i podnikatelů, závisí však na tom, zda odebírají proud z nízkého, nebo vysokého napětí.
U malých a středních firem (podnik do 250 zaměstnanců a obratem do přibližně 1,25 miliard korun) na hladině vysokého napětí pak má být strop nastaven na 80 % nejvyšší měsíční hodnoty odběru elektřiny v odběrném místě za posledních 5 let. Velké firmy budou mít možnost zpětné kompenzace zvýšených nákladů na energie z dotace od MPO prostřednictvím Dočasného krizového rámce.
Kromě zákazníků na hladině nízkého napětí se má však strop na 100 % spotřeby týkat i dalších zákazníků. Jde například o vládní instituce, školy, poskytovatele sociálních služeb, provozovatele vodovodů nebo kanalizací a také o poskytovatelem zdravotních služeb zapsaným v Národním registru poskytovatelů zdravotních služeb podle zákona o zdravotních službách.
Plastická chirurgie bude mít zastropovanou celou spotřebu
A právě nad tímto výběrem se v připomínkovém řízení pozastavil Odbor kompatibility Úřady vlády ČR. Byť zařazení uvedených subjektů pod § 4 v obecné rovině nerozporujeme, není zřejmé, proč byl učiněn tento výběr. Kupříkladu poskytovatelé zdravotních služeb zapsaní do Národního registru poskytovatelů (§ 4 odst. 1 písm. b) bod 3 a odst. 3 písm. b) bod 3.) naším letmým náhledem do tohoto registru zahrnují např. i soukromé dentální kliniky a kliniky plastické chirurgie,
uvedl odbor.
Podle Odboru kompatibility Úřady vlády ČR by tak toto rozdělení v důsledku znamenalo, že například malý podnik typu pekárna bude díky zastropování na 80% spotřeby v horší situaci než tato komerční zařízení, na která se dle návrhu žádný strop spotřeby při nároku na regulovanou cenu nevztahuje.
Jak navíc upozornil odbor, ministerstvo nesplnilo formální náležitosti týkající se vykazování slučitelnosti s právem EU. V návrhu vůbec není uvedeno, jaký je jeho vztah k předpisům EU o veřejné podpoře, ani dalším relevantním předpisům EU, a dokonce ani k těm předpisům EU, které byly v den předložení tohoto nařízení vlády schváleny na úrovni EU za českého předsednictví v Radě EU,
doplnil v připomínkách odbor.
Pokud jde o podnákladové ceny, bude muset být i omezení spotřeby
Odbor dále dodal, že odůvodnění návrhu neuvádí údaje k posouzení toho, zda jsou ceny nákladové, či podnákladové. Pokud by totiž šlo o ceny podnákladové, musí být podle evropského nařízení v případě dodávek elektřiny pro zákazníky z kategorií domácnost, mikro, malé a střední podniky navázány na omezení spotřeby.
V tomto smyslu je tedy třeba vyjasnit, jak bude tato povinnost naplněna. Máme za to, že není možné vyloučit ani potřebu úpravy § 4 odst. 1 návrhu tak, aby určitou podmínku omezení spotřeby obsahoval, nad rámec omezení imanentního samotnými cenami elektřiny, které budou pro tuto kategorii zákazníků zřejmě vysoké i ve své regulované podobě,
domnívá se Odbor kompatibility Úřadu vlády ČR.
Odboru se rovněž nezamlouvá, jakým způsobem je nastaven strop u firem, tedy že je navrhován na 80 % nejvyšší měsíční hodnoty odběru elektřiny v odběrném místě za posledních 5 let. Evropské nařízení totiž požaduje strop navázat na průměrnou roční spotřebu příjemce za posledních 5 let.
Návrh je třeba notifikovat Evropskou komisí jako režim veřejné podpory. K poskytnutí veřejné podpory, kterou představuje navrhovaný režim, nesmí dojít před vydáním souhlasného stanoviska Evropské komise,
uzavřel odbor