Zákazníci se začínají zpožďovat se svými platbami. 43,5 % podnikatelů se potýká s pozdě uhrazenými fakturami. Vyplývá to z nového šetření Hospodářské komory ČR (HK ČR) mezi podniky.
Zákazníci se začínají zpožďovat s fakturami
Z šetření HK ČR, kterého zúčastnilo 444 respondentů z řad mikro, malých, středních, ale i velkých firem působících v různých odvětvích ekonomiky napříč všemi kraji České republiky, vyplynulo, že se zákazníci čím dále více začínají zpožďovat se svými platbami. Opožděné platby zatím větší část firem finančně nepoškozuje. Případné hromadění dalších neuhrazených faktur ze stran různých odběratelů ale může představovat významné riziko pro hospodaření a fungování firem,
uvedla ředitelka Odboru legislativy, práva a analýz Hospodářské komory ČR Lenka Janáková.
S opožděnými platbami se setkává 43,5 % firem, přičemž každý šestý podnikatel se kvůli pozdě uhrazeným fakturám dostává do finančních potíží. Splatnost faktur navíc mnohdy nedodržuje ani stát, obce nebo státní podniky.
Nejčastěji se s opožděnými platbami potýkají malé firmy s 11 až 50 zaměstnanci (39 % z nich) a střední firmy s 51 až 250 zaměstnanci (38 % z nich). Nejlepší platební morálku pak mají dle šetření odběratelé OSVČ a nejmenších firem do 10 zaměstnanců.
Co může za zhoršení?
Důvody prodloužení splatnosti faktur jsou podle HK ČR prudký nárůst nákladů firem a domácností, růst cen, kvůli kterým se snižuje spotřeba domácností, a také vyčerpaný trh práce. Nedostatek kvalifikované pracovní síly prodlužuje realizaci zakázek a také zvyšuje počet těch, které se vůbec nedokončí. Pracovníky, které firmy potřebují na dokončení zakázek, ale nelze získat ani ze zahraničí. Vládní program a zrychlený příjem kvalifikované pracovní síly se totiž kvůli nízkým ročním kvótám zadrhl, zaměstnavatelé na pracovníky čekají dlouhé měsíce až dva roky. Řadě firem tak nezbývá nic jiného než nové zakázky odmítat a přenechávat je konkurenci v okolních zemích,
uzavřela Lenka Janáková.