Firmám se nezamlouvá návrh ministerstva kultury, aby platily televizní a rozhlasové poplatky podle počtu zaměstnanců. Podle firem nedává návrh logiku a je diskriminační.
Návrh nemá logiku, říkají firmy
Podnikatelské svazy protestují proti návrhu, aby od července 2024 platily koncesionářské poplatky na základě počtu zaměstnanců a nikoli z počtu zařízení, jako je tomu doposud.
Jak uvedla Hospodářská komora ČR v rámci připomínkového řízení k příslušné novele, šlo by o zcela zjevnou a neodůvodněnou diskriminaci a znevýhodnění podnikatelů v řadě odvětví. Zavedení poplatkové povinnosti pro podnikatele bez jakéhokoliv skutečného vztahu mezi poplatkovou povinností a vlastnictvím zařízení pro příjem signálu nemá logiku a navržená výjimka (pro mikro podnikatele) není v návrhu dostatečně zdůvodněna,
komentovala Hospodářská komora ČR.
Stejný názor má i Svaz průmyslu a dopravy ČR, který odmítá, aby firmy platily za služby, které jsou z jejich strany nevyžádané, které nevyužívají a které již jednou zaplatily fyzické osoby. Požadujeme zachování výjimky pro televizní obrazovky, které jsou užívány výlučně ve výrobních procesech a výhradně pro účely zobrazování informací souvisejících s těmito procesy a upuštění od nově navrženého schématu plateb podle počtu zaměstnanců,
upřesnil Svaz průmyslu a dopravy ČR s tím, že zaměstnanci ve firmách rozhlasové či televizní vysílání zpravidla nevyužívají, a to i když mají zařízení, která by jim to teoreticky umožňovala.
Jak mají nově platit poplatky podnikatelé
Na plánu zvýšit koncesionářské poplatky a změnit systém, dle kterého je platí podnikatelé, se shodla před měsícem vládní koalice. Navrhuje se změna základu poplatku tak, aby tito poplatníci hradili měsíčně televizní poplatky ve výši násobku stanoveného měsíčního poplatku podle počtu zaměstnanců. OSVČ a firmy do 5 zaměstnanců pak nebudou muset poplatky platit.
Sazby mají být tyto:
- při počtu 6 až 19 zaměstnanců trojnásobek výše rozhlasového poplatku a trojnásobek výše televizního poplatku (televizní a rozhlasový poplatek tak bude dohromady činit 645 Kč)
- při počtu 20 až 49 zaměstnanců sedminásobek výše rozhlasového poplatku a sedminásobek výše televizního poplatku (1505 Kč)
- při počtu 50 až 249 zaměstnanců dvacetinásobek výše rozhlasového a dvacetinásobek výše televizního poplatku (4300 Kč)
- při počtu 250 až 999 zaměstnanců čtyřicetpětinásobek výše rozhlasového poplatku a čtyřicetpětinásobek výše televizního poplatku (9675 Kč)
- při počtu více než 1000 zaměstnanců stonásobek výše rozhlasového poplatku a stonásobek výše televizního poplatku (21 500 Kč)
Poplatky mají vzrůst dohromady o 35 Kč
Co se týče výše poplatků, televizní by se měl zvýšit o 25 Kč na 160 Kč a rozhlasový o 10 Kč na 55 Kč. Dále se navrhuje definovat rozhlasový a televizní přijímač jako zařízení technicky způsobilá k individuálně volitelné reprodukci rozhlasového, resp. televizního vysílání, bez ohledu na to, jakým způsobem je takové vysílání přijímáno.
Za přijímač bude tedy považováno jakékoli zařízení, které přijímá vysílání šířené prostřednictvím zemských rádiových vysílacích zařízení využívajících rádiové kmitočty vyhrazené pro šíření a přenos vysílání (tj. prostřednictvím vysílačů), dále prostřednictvím družic nebo kabelových systémů a nově i prostřednictvím internetu.