Vláda dnes schválila zavedení digitálně zpracovaných plných mocí. Novinku přináší novela zákona o základních registrech.
Vznikne registr digitálních plných mocí
Kabinet dnes schválil novelu zákona o základních registrech, jejíž součástí je i Registr zastupování, který by měl občanům i firmám zjednodušit využívání plných mocí. Nově vznikne jednotný centralizovaný systém pro sdílení informací o plných mocích mezi zastupovanými a úřady, které v něm budou uloženy. Digitální plné moci půjde využít například při podávání daňových přiznání, vyřizování pošty, přepisu energií, zastupování dětí rodiči, zaměstnanců firmy nebo při převodu auta.
K vybavení plných mocí online bude možné přistoupit přes Portál Občana, kde budou k dispozici i předpřipravené formuláře plných mocí pro různé účely. V těchto formulářích bude potřeba pouze vyplnit své jméno, jméno zastupovaného (nebo naopak toho, kdo je zastupuje) a účel, pro který je plná moc udělována. Nakonec bude potřeba pouze potvrdit svou vůli přes Identitu občana,
doplnil vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.
Digitální verze plné moci bude následně uložena v Registru zastupování a až do jejího odvolání nebo vypršení platnosti ji půjde využívat při jednání s úřady. Zároveň bude možnost elektronicky plnou moc odvolat, což by mělo přinést občanům další flexibilitu v řízení svých pravomocí.
Jako první úřad se na Registr zastupování napojí ministerstvo dopravy. Portál dopravy bude REZA využívat ihned a postupně se připojí další úřady, podobně jako při postupném náběhu eDokladů.
Zavedení digitálních plných mocí nijak neruší plné moci v tištěné podobě, které půjde využívat i nadále.