Podle Fialy musí ceny potravin klesnout. Jak toho chce dosáhnout?

24. 8. 2023

Sdílet

Petr Fiala Autor: Úřad vlády ČR
Premiér Petr Fiala na tiskové konferenci po jednání vlády (4. 5. 2022)

V Českých Budějovicích se v těchto dnech koná Země živitelka 2023. U této příležistosti svolal premíér Petr Fiala jednání u kulatého stolu na téma vysokých cen potravin, a to se zástupci potravinářských společností a také s ministrem zemědělství Markem Výborným.

Petr Fiala uvedl, že v České republice zpomaluje inflace a klesají například ceny cukru, mléka nebo másla. Podotkl však, že v obchodech všichni vidíme, že musí být nižší ceny i dalších základních potravin. Upozornil jsem na to, že některé potravinářské a zemědělské firmy, které loni se začátkem energetické krize mluvily o krizi, krachu a vysokých nákladech a žádaly vládní pomoc, nyní vykazují za loňský rok rekordní zisky. Firmám jsme pomohli a já teď očekávám, že se to projeví i na tom, že ceny potravin budou nižší, popsal.

V rámci konsolidačního balíčku dojde od ledna ke snížení DPH u potravin z 15 na 12 procent, což musí podle Fialy spolu s dalšími opatřeními vést ke zlevnění potravin. Pan ministr Výborný bude na začátku září také osobně jednat se zástupci všech obchodních řetězců. V září se také znovu sejde meziresortní pracovní skupina k cenám potravin. Výsledkem toho musí být, že ceny potravin budou klesat, doplnil s tím, že vláda bude pokračovat v úsilí, aby se u nás prodávaly kvalitní potraviny za dostupné ceny a aby marže v celém řetězci od zemědělců, přes potravináře až po obchodníky byly přiměřené. 

Naše vláda je připravena k tomu využít všechny nástroje, které máme. Podobně jako u pohonných hmot. Specializovaný finanční úřad pod ministerstvem financí bude provádět kontroly tam, kde bude důvodné podezření na nepřiměřené nebo příliš vysoké marže, upřesnil.

Drahé papriky? Podívejte se, kolik na Češích vydělávají supermarkety Přečtěte si také:

Drahé papriky? Podívejte se, kolik na Češích vydělávají supermarkety

Autor aktuality

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).