Pokuta za lživé recenze o spokojenosti uživatelů e-shopu

17. 3. 2023

Sdílet

17.3.23 4krát/ žena, e-shop, počítač Autor: Depositphotos, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek

Internetové obchody jsou pod drobnohledem různých kontrol. Česká obchodní inspekce se zaměřuje hned na několik oblastí. Jednou z nich je pravdivost recenzí. 

V průběhu minulého roku provedla Česká obchodní inspekce 1064 kontrol, které cílily na internetové obchody. Porušení právních předpisů zjistila v 839 případech, což je téměř 80 %. 

Kontroloři se zaměřují mimo jiné na povinnost řádně informovat spotřebitele o možnostech reklamace. Ověřují uvádění pravdivých informací o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele. Kontroloři také zjišťují, zda prodávající informoval spotřebitele o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů.

Kontroly jsou cílené převážně na internetové prodejce, na které je větší množství podání spotřebitelů nebo kde byly problémy odhaleny už v minulosti, uvedl mluvčí ČOI Jiří FröhlichZa prohřešky bylo uděleno 863 pokut, a to v celkové výši 13 760 000 Kč.

Nejvyšší pravomocná pokuta, ve výši 750 000 Kč, byla uložena společnosti LUNZO s.r.o., která mimo jiné na svých stránkách www.lunzo.cz uváděla nepravdivé informace o spokojenosti uživatelů s nákupní galerií lunzo.cz., a tím se dopustila nekalé obchodní praktiky.

Falešné recenze jsou nekalou praktikou

Na začátku tohoto roku nabyly účinnosti změny zákona o ochraně spotřebitele a občanského zákoníku, kterými vláda implementovala evropskou směrnici “Omnibus”. Novinky se týkají fungování e-shopů a on-line platforem. 

Nově je zakázáno zveřejňovat falešné nebo zkreslené recenze a prodejci budou muset kontrolovat, že hodnocení udělili skutečně lidé, kteří si výrobek zakoupili nebo ho užili. E-shopy budou muset rovněž uvádět informace o tom, zda a jak zajišťují, aby jimi zveřejněné recenze pocházely od spotřebitelů, kteří si výrobek nebo službu skutečně pořídili. APEK proto doporučuje k recenzím přidat informaci, že e-shop zajišťuje, že zveřejněná recenze pochází od spotřebitele, který výrobek nebo službu skutečně zakoupil, doplněnou o hypertextový odkaz na podrobnější informace, jakým způsobem je e-shop zajišťuje.

Spotřebitel navíc získá právo odstoupit od smlouvy, bylo-li jeho právo dotčeno nekalou obchodní praktikou, případně bude mít právo na náhradu škody nebo slevu z kupní ceny. Jak upozornila na svém webu Asociace pro elektronickou komerci, rovněž se rozroste „blacklist“ nekalých obchodních praktik.

E-shopy čekají největší legislativní změny za poslední dekádu. Tady je jejich přehled Přečtěte si také:

E-shopy čekají největší legislativní změny za poslední dekádu. Tady je jejich přehled

Autor aktuality

Jana je redaktorkou a korektorkou Podnikatel.cz. Hlídá a píše aktuální zprávy z byznysu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).