Obchodníci mohou k zamítnutí reklamace přistoupit jen na základě zákonných důvodů. Jak je tomu u mechanického poškození věcí?
Obecně je možné reklamovat vadné zboží, pokud se vada projeví v době dvou let od převzetí zboží. Zboží je vadné, pokud nesplňuje jakost při převzetí. Jak zdůrazňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest, prodávající odpovídá kupujícímu za to, že věc při převzetí nemá vady.
To znamená, že prodávající odpovídá zejména za to, že věc odpovídá ujednaným a zároveň očekávatelným vlastnostem, například s ohledem na jeho popis, druh, množství, dále také, že je věc vhodná k účelu, k němuž se věc tohoto druhu obvykle používá a že byla dodána s příslušenstvím, obalem, návodem použití či montáži.
Reklamovat nejde běžné opotřebení nebo vadu, kterou si spotřebitel způsobil sám. Tedy například svojí nešikovností, tím, že s věcí zacházel v rozporu s návodem nebo nedodržoval pokyny prodejce ohledně údržby. Zakoupíte-li si například hodinky, které nejsou voděodolné, půjdete si v nich zaplavat a hodinky se rozbijí, prodejce je při prokazatelném vniknutí kapaliny oprávněn zamítnout reklamaci, právě z důvodu mechanického poškození,
upřesňuje Eduarda Hekšová.
Mezi další příklady mechanického poškození zboží patří spadnutí vázy na zem a následné prasknutí, poškrábání mobilu ostrým předmětem či rozlití kávy na počítač.
Připlácíte si při nákupu v e-shopu pojištění proti rozbití nebo krádeži výrobku?
Potřeba odborného odůvodnění
V průběhu prvního roku od převzetí zboží platí takzvaná domněnka vadnosti. V rámci té platí, že pokud se projeví vada v průběhu jednoho roku od převzetí, počítá se, že věc byla vadná již při převzetí. Eduarda Hekšová popisuje, že v praxi to znamená, že v prvním roce musí být případné zamítnutí reklamace prodávajícím odborně odůvodněno, ideálně znaleckým posudkem, ale postačí i jiné odborné vyjádření například od servisu prodávajícího.
Jinak není reklamace řádně vyřízena, a spotřebitel tak může odstoupit od smlouvy nebo požadovat přiměřenou slevu z ceny.