Fyzickým nepodnikajícím osobám, které poprvé použijí prostředek pro elektronickou identifikaci, tedy se přihlásí prostřednictvím identity občana, se nakonec datové schránky automaticky zřizovat nebudou, rozhodla vláda.
Komu všemu se měly datovky zřizovat
Datové schránky měly být od roku 2023 původně zřízeny všem OSVČ, právnickým osobám a také občanům, kteří poprvé použijí prostředek pro elektronickou identifikaci vydaný v rámci kvalifikovaného systému elektronické identifikace. Fyzické nepodnikající osoby nicméně měly mít možnost datovou schránku deaktivovat. Nakonec však bude vše jinak.
Vláda ve středu schválila novelu zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů, kterou se ruší pravidlo, jež nařizuje po 1. lednu 2023 povinně zřídit datovou schránku všem fyzickým osobám, které po tomto datu užijí prostředek pro elektronickou identifikaci vydaný v rámci kvalifikovaného systému elektronické identifikace k prokázání totožnosti.
Občanům bude naopak vytvořena možnost si tento nástroj elektronické komunikace se státem velmi jednoduše zřídit. Plníme tak závazek o maximální možné digitální komunikaci se státem, ale zároveň ponecháváme i možnost tradiční cesty pro ty, kteří z různých důvodů ji preferují,
podotkl premiér Petr Fiala. Chceme běžné občany přesvědčovat, že mít datovku se vyplatí, nechceme jim ale cokoli nutit. Rozhodně je nechceme zatěžovat novými povinnostmi teď, když mají s ohledem na krize v Evropě jiné starosti,
připojil se ministr vnitra Vít Rakušan.
Datové schránky se zřídí jen OSVČ a právnickým osobám
Od roku 2023 tak budou zřízeny datové schránky pouze všem OSVČ a právnickým osobám, které ji ještě nemají. Tedy těm, které jsou zapsány ve spolkovém či nadačním rejstříku, rejstříku ústavů, společenství vlastníků jednotek nebo obecně prospěšných společností. Datové schránky zřízené ze zákona (právnické a podnikající fyzické osoby) nebude možné na žádost znepřístupnit. K znepřístupnění těchto datových schránek dojde až s účinností ke dni výmazu ze zákonem stanovené evidence (ukončením podnikání, nikoli jeho přerušením či pozastavením), tzn. nikoli na žádost.
Online daňovému přiznání se půjde ještě vyhnout
S vlastnictvím datové schránky se pojí určité povinnosti. Podle § 72 odst. 6 daňového řádu totiž platí, že má-li daňový subjekt nebo jeho zástupce zpřístupněnu datovou schránku, která mu byla zřízena ze zákona, nebo zákonem uloženou povinnost mít účetní závěrku ověřenou auditorem, musí formulářové podání učinit pouze elektronicky.
Vzhledem k tomu, že od příštího roku budou mít ze zákona zřízenou datovou schránku všechny OSVČ, budou muset všichni podnikatelé podávat daňová přiznání elektronicky.
Řada OSVČ se však i příští rok (tedy přiznání za rok 2022) může vyhnout povinnému elektronickému přiznání. Platí totiž zároveň, že zřizování a zpřístupňování datových schránek bude probíhat postupně dle dikce zákona, tedy období od 1. 1. 2023 do 31. 3. 2023. Povinnost elektronické komunikace je přitom spojena se zpřístupněnou datovou schránkou. Jinými slovy, dokud OSVČ nebude mít datovou schránku zpřístupněnou, může klidně podat přiznání v papírové podobě.